background briefing

guarterly newsletter
December 2004

vol 6, no 4

www friendsoftheabc.org

In for the long haul

When Senator Nick Minchin on election night shared with the ABC audience his
realisation that the Coalition could control the Senate, a chill would have struck to
the hearts of friends of the ABC. With the power to pass any legislation it wants
through the Senate, the Howard government can alter the ABC Act. It can
formulate a new Charter; it can direct or enable it to accept advertising; it can
privatise the public broadcaster.

in its policy statement before the last election, the Coalition said: “The Coalition
also remains committed to the current ABC Act prohibitions on advertising and
sponsorship.” But we remember the speedy shifting to the non-core basket of its
promise before 1996 to maintain ABC funding.

The media ownership laws will certainly be changed. The winners will be Rupert
Murdoch and Kerry Packer, and the losers will be media diversity and press
independence. This is at a time when press freedom has already been significantly
eroded, when there is little serious political analysis in the media and policies are
inadequately scrutinised. The need for an independent ABC is greater than it has
ever been - but Mr Howard may not see it that way.

Meanwhile the ABC finesses its performance of the pre-emptive buckle.* ABC
Enterprises has given politicians the right to veto sale of their own video footage to
outside film-makers; ABC management imposed a six month period of external
monitoring leading to the election; and we have been told by more than one insider
that self-censorship in reporting is not uncommon. The new draft code of conduct
for ABC employees forbids them to speak in public or write articles without
managerial permission. ABC Radio demands that staff in news and current affairs
dectare their political affiliation and membership of political organizations. The ABC
seems intent on neutering itself before the government does.

Sharpen your quills or boot up the computer. Your list for letters of protest should
include: the PM, the Minister, the Chairman, the Managing Director and the Press.
And near the top of the list should be the Nationals, who have generally been good
friends to the ABC.

Contents

Future of the ABC

Goodbye to independent press
Walking both sides of the street
Men and women in the iron mask
Not happy, Russel

The God who sings is sitenced
How SBS lost its way

Campaign for the ABC

ABC agreement with Foxtel

— O 000 ~NO~O W

—_— —

Death Struggle i

friends

§ Y'%f the abe

*Theory of the
pre-emptive buckle

Back in the 1970s an ABC
broadcaster outlined what he
called "the theory of the pre-
emptive buckle’. This theory,
which sought to explain the
strange behaviour of some ABC
managers, went like this;

After years of punishment ABC
managers have developed a
keenly honed sense of when the
government is about to clobber
them. Their instinct for self
preservation asserts itself and
they practice the fine art of falling
in a heap before they are
attacked, thus minimizing injury.
DC

Go 1o page 9 to find addresses
of those to write to and some
suggestions for effective
protest.

Cartoon thanks to
CPSU magazine The Works




Future of the ABC at risk

People concerned about an independent media in
Australia should be wary of attempts to privatise the
Australian Broadcasting Corporation, the former chief
justice of the Family Court Alastair Nicholson said.

Speaking at a meeting of the Friends of the ABC in
Metbourne, Mr Nicholson said privatisation of the
national hroadcaster was not unthinkable. But he
said it was more likely the ABC would first be
commercialised, and later sold to private interests.

the Howard government would regard itself
as advantaged by the demise of the ABC

Mr Nicholson warned there was a campaign by some
government ministers to destroy the ABC, which he
described as the last bastion of truly independent
media in Australia.

He said the sale of the ABC into private hands was "a
truly appalling prospect” and its destruction would be
a blow for democracy in Australia. “From a purely
political point of view, the Howard government would
regard itself as advantaged by the demise of the
ABC."

“That would remove at one stroke the most significant
source of independent comment about the
performance of the Government in Australia. It would
enable the Government to exercise unparalieled
dominance over the electronic media and effectively
silence criticism without acting overtly to do so. The
conseguences for democracy in this country would be
catastrophic. The problem is that this Government has
not shown itself to be particularly concerned about
issues of principle where it sees a poiitical advantage
to be gained. Nor has it shown itseif to be tolerant of
those who criticise it.”

Mr Nicholson said he expected there would he more
compliant appointments to the board of the ABC now
the Howard government had been re-elected. “This is
not a Government that takes the risk of appointing
persons with an independent mind to any significant
position. We can also expect the usual and perhaps
increased attempts to interfere with its independence
that we have seen in the past.”

[ED: SEE ‘CAMPAIGN FOR AN INDEPENDENT BOARD' pg]

Mr Nicholson said supporters of the ABC could also
expect "a continuation of the sort of financial attrition
that has occurred since 1996". He said control of the
Senate had given the government the power to act as
it pleases to "reform” the ABC.

Mr Nicholson also despaired for the future of the
commercial print and electronic media, which he said
had become concentrated in the hands of too few
proprietors.

The Age 12nov04

Alistair Nichoison

THE ABC NEEDS FRIENDS!

In his speech Alistair Nicholson highlighted the
importance of an independent ABC and he went on
to ask the gquestion which in the present climate
should be uppermost in our minds: “How we can
best preserve it?”

His answer was in effect a call to Friends of the ABC
to rally, as we have done in the past.

“| do not pretend to have the answers but | think it
is obvious that one way is to place pressure on
Government to clarify its future intentions for the
ABC, to lobby individual members of Parliament in
support of the ABC and to bring to public attention
the dangers and the prospects that would face us in
its absence. This organisation is well placed to do
that and its importance is even greater than it has
been in the past in the present situation. | wish that
| had other solutions, but | do not believe that they
exist,

“The fact that we stili live in a democracy, albeit an
imperfect one, does leave a glimmer of hope. The
destruction of the ABC would do much to extinguish
it.”

JL

Early shot from the Right

“| think there are a number of programs where
the government coutd well afford to butt out. A lot
of the research of anti-social sort of
thought...even the ABC has perhaps outlived the
reason for government funding it now.

| mean, there's just so many alternative views
and forums and media out there, | don't
understand why the state is funding the ABC, but
the inevitable tendency to the unrepresentative
left that government funding almost always
seems to encourage.”

Andrew Bolt Counterpoint Radic Naticnal 18o¢104

Cartoon courtesy of Michaei Afchison



Goodbye to independent press if Howard has his way
A press freedom index, rating 167 countries, has seen Austratia decline

from 12th position two years ago to 41st place today.

A recent study released by Reporters Sans Frontieres
identifies economic pressures as one of the factors
that reduces the autonomy and independence of
journalists.

The report FREEDOM OF THE PRESS doesn't stop there.

Its press freedom index, rating 167 countries, has seen
Australia decline from 12th position two years ago to
41st place today. Its look at the constraints on the
Australian press makes for disturbing reading.

The study cites the legal bullying of journalists and, in
some cases, their detention and arrest just for doing
their job. It condemns the treatment dished out to
journalists who were expelled by government security
guards at Woomera, there to cover a hunger strike by
300 asylum seekers desperate to bring world attention
to their plight.

Not surprisingly, the report is concerned with attempts
by the Howard Government to relax cross-media
ownership laws. The report argues that easing these
restrictions poses a threat to press freedom and
diversity. "These measures were partly designed to
satisfy Australia's two press magnates, Rupert
Murdoch and Kerry Packer,” it says.

When Paul Keating abolished cross-media ownership
laws back in 1987, Fairfax was the loser and, if Packer
gets his hands on it, it will surely be the loser again.

Packer has made no secret of his interest in Fairfax.
Indeed, he had an almost 15 per cent share that he sold
for $436 million three years ago.

The Packer stable, Publishing & Broadcasting Limited,
owns Channel Nine, with its television licences giving it a
reach of almost 52%, and has a 40% market share of top-
selling magazines. PBL did a deal with Microsoft and
launched the successful Ninemsn and has a 33% interest
in Sky News. Both Packer and Murdoch have a 25% share
of Foxtel.

Rupert and Kerry might be good blokes, but do we really
want two men deciding what we see, read, hear and think
about? Despite the rhetoric that says abolishing cross-
media ownership will encourage new players, thisis a
game that only a few can play and first in line must he
Packer and Murdoch.

Trish Bolton The Age 1nov(4

Since it came 10 office in 1896 the Howard Government
has tried four times to change the laws controlling cross-
media ownership. When it was clear that the Coalition
had control of the Sepate, one of the first things
ministers flagged was reintroduction of that legisiation.
Now it is a certainty to succeed.

in addition, the media is failing to put election policies
under scrutiny, as in the recent election. Nor was there
any atiempt to assess the government’s record.

See below.

Politics of fear and favour - and the uncritical endorsement of the media

In this nine months long election campaign, there
have been two pervasive, expensive and ultimately
dominant ideas. They are ideas that they been poorly
defined by the media, despite the implications they
carry for the future- regardless of who wins.

The first idea, the ever present theme throughout the
campaign, is summed up by the phrase national
security.

The second idea might be summed up in the
American usage of the word entitlements: the
unprecedented level of vote buying from both sides in
this campaign has legitimised an underlying idea,
often implied, more rarely stated, that voters,
particularly in marginal seats or among key interest
groups, are entitled to the leaders' bribes.

Mark Latham in his announcement of {non- means
tested) Medicare Gold was unusually candid when he
said ALL our senior citizens deserved special
attention. John Howard was more careful in choosing
his words, but his spending promises spoke
emphatically in support of middle class entitlement.

Billions of dollars in family benefits, Medicare subsidies,
and child care subsidies were announced, all targeted at
key middle income or above voter groups, who could
swing the election.

Assistance to the poor was generally an afterthought.

The strength of both of these ideas was in their
bipartisan support, and the unthinking endorsement
they received in the media.

Preoccupied with the daily simplifications of the
Howard - Latham tennis match, and increasingly excited
by the possibility of a Latham win, the media gave little
serious analysis to the incoherence of the policies on
national security.

Extracts fram an article, The Politics of Fear and favour, by
Max Suich in The Age ! 1hovo4

Remember this when next you hear the ABC attacked
as an example of ‘middle class welfare’. And clearly a
shortage of money cannot be used as an excuse to

withhold funding from the ABC. JL



Walking both sides of the street

it seems that ABC chairman Donald McDonald deeply resents the
backhander he received from Labor leader Mark Latham during
the federal election campaign. At an ABC book launch on
12oct04 McDonald said he found Latham's remarks about the
need to appoint an independent board at the ABC very insulting.

McDonald considers that in standing up to former
Communications Minister Senator Richard Alston over eight
vears of sustained hostility he has demonstrated his own
independence, particularly after he withstood intense
pressure from Alston, Treasurer Peter Costello and then
ABC board member Michael Kroger not to dispense with the
services of Jonathan Shier as managing director of the ABC.
Shier, who replaced Brian Johns, proved (on McDonald's
own public admission) to be a disastrous appointment,
embroiling the ABC in front page controversy for two years
until McDonald had to move against him in the weeks
before the 2001 federal election.

While McDonald may have redeemed himseif to some
extent on protecting the ABC's 'independence’ when
personally pushed, he and Balding now seem to have an
established pattern of walking both sides of the street.
This pattern does not demonstrate 'independence’. It
reveals political calculation. We insiders watch this
process with considerable bemusement.

Example one: Balding’s unprecedented decision to
establish 24-hour Rehame monitoring of bias and balance
from the May federal budget to the issuing of the
election writs, over the loud objections of staff elected
director Ramona Koval. Koval publicly reveated the
existence of a letter to the chairman from director
Maurice Newman, who seemed to be moved by private
suggestions from a former Alston staffer seeking external
monitoring of ABC hias.

Balding denied any connection and rejects any
interpretation that the Rehame monitoring was designed
to intimidate journalists into self-censorship when
reporting the activities of the government. Balding says a
rigorous accountability régime will protect, not diminish,
the ABC's independence.

Example two: The disingenuous decision not to simulcast
the Howard-Latham live TV debate on 12 September.
Balding explained: 'By presenting the program at 10 pm,
rather than simultaneously with Channel Nine at 7.30 pm,
the ABC has ensured the program will be available to the
widest possible audience.” Re-broadcasting the debate at
10 pm on the ABC outside prime time actually substantially
diminished the available audience and could be seen as a
political advantage to the incumbent government.

Example Three: Balding's backing of a decision by Robyn
Watts, the director of enterprises, denying a
documentary maker's access to contentious news
footage on the basis that it would be used for an
'advocacy or cause’. The documentary Punished Not
Protected concerned the well canvassed government
policy on asylum seekers and detention centres,

Balding's door has heen closed to a staff deputation
seeking to debate the decision with him and seeking to
have decisions about such matters returned to ABC
Archives under long standing use arrangements.

Example Four: An ABC Radio requirement in October that
staff must complete a disclosure statement revealing any
personal political affiliation or party membership.
'Disclosures must be made where there is an actual,
perceived or potential conflict of interest.' Listed among
the potential conflicts of interest: "Memberships of or
relationships with political organisations’. A copy of a
gossip column item on this by Amanda Meade in The
Australian's media section (7 October) was conspicuousty
absent from the ABC's internal daily news clippings website.

Balding has yet to respond to complaints about ABC
Radic's intrusion into individual privacy. One wag has
suggested that the entire 4,000 staff of the ABC should
now join and form the Ultimo branch of the Liberal Party.
Reductioc ad absurdum.

The ABC's funding and future is now in the hands of the
re-elected Howard Government and its Communications
Minister. The Coalition's 2004 election policy was for a
formal funding review of "the adequacy' of funding to the
ABC, but with the rider that current levels of funding
would be maintained in real terms until the expiry of the
triennium (2006).

The government has been under pressure from News Ltd
to reduce the capacity of the ABC in Australia to the
marginalised and sponsored PBS in the United States,

We inside the ABC expect Howard to deliver to Murdoch
and Packer on media policy following their strong editorial
support for the government through the 2004 election
campaign. If the government indicates an acceptance of
their push to marginalise the ABC through the promised
funding review we may get yet another demonstration of
Donaid McDonald's capacity to fight for the ABC's
independence and survival as a viable mainstream public
broadcaster. McDonald's ten year term as ABC chairman
expires in July 2006. Based on his performance as
managing director to date we expect Russell Balding
{contract term five years from 2002) to simply follow his
chairman's lead.

Larry Larcordaire
www.newmatida.com
20cctod

A
Friends of the ABC can " )
receive a 20% discount on iy~ sy M O

subscriptions to New Matilda |~ ;& a .,rn. PO A
if you quote ‘friendsabc’ o~ g S
when subscribing. — A\ . R

-~ i INKANCT

1t's your ABC staff and
editorial indspondence logo.
Cartoon courtesy
INKCINCT




The Men and Women in the Iron Mask

There was a time, in newspaper and in broadcast journalism,
when ‘objectivity’ was equated with anonymity. ABC
announcers, as the people we used to hear speaking on the
wireless were called, were not permitted to reveal their
names, or any personal information about themselves. In the
newspapers bylines were rare. Newspaper articles were
written by anonymous ‘statf writers’, ‘industrial reporters’ or
‘correspondents’.

It was a little like the rationale for dressing barristers and
judges in wigs and gowns — it depersonalized them and added
to the impression that neither the courts nor the media were
made up of fallible human beings.

While the wigs and gowns have mostly remained in our
courts, broadcasters now talk rather than announce, and many
are public figures. The more we see them on television, hear
them on radio, or read opinion pieces by them in the press,
the better we are able to make an assessment of them.

The ABC has been bullied
and it is running scared

It might seem paradoxical, but the ABC is simultaneously
seeking to cover up one side of their staff while seeking to
expose the other. It might seem like a paradox, but [ don’t
think it is. The ABC has been bullied, and it is running
scared.

In its new draft Code of Conduct, the ABC is seeking to
restrict the right of its staff to exercise their civil rights —
rights to make public comment on controversial political and
social issues. Ifthis succeeds, it will mask the ABC staff,
and make it more difficult for us, the audience, to know who
they really are.

This seems to be based on the idea that being fair, balanced
and impartial means having no opinion. Such pecple are rare
in journalism. Lack of an opinion is often, but not always,
the result of ignorance. Similarly, informed people are
sometimes, but not always, opinionated.

The requirement that ABC staff behave fairly should not
mean that they can have no opinions, or, worse still, that they
may have opinions but they must conceal them from us. The
public has a right to know.

On the other hand, the public right to know seems to be at the
basis of another controversial proposal from the ABC — those
ABC staff members should declare if they belong to a
political party. Is the ABC not justified ip this stand, on the
basis of the public’s right to know?

In principle there is a case for this. In practice, such a
requirement tells us too little. Parliamentary parties represent
only a limited gamut of opinion. There are other significant
political, social, religious organisations that are relevant. To
confine this disclosure to membership of registered political
parties is to distort the information. Very few ABC staff
belong to political parties for fear of being typecast — but a lot
of them have political opinions. The effect of such an edict
would simply be for the few staff who do belong to political
parties to formally resign, but retain their connections and
opinions, behind a mask.

Ultimately, such provision would mask, not reveal. Truth
does not come from anonymity, a horsehair wig or a sitk
gown, but from robust and open debate.

Dorce Cassidy

Free speech gag

According to the code: *...employees must not make any
public comment ...unless this is part of normal work or
specifically approved by the relevant executive director.”

“It’s an attempt to gag free speech,” says the
CPSU’s ABC Section Secretary Graeme Thomson.
“Management appear to have forgotten that the
loyalty of ABC audiences is based on the broadcaster
being independent and thought-provoking. To remain
vital, interesting and energetic, the ABC must attract
and retain people who really know about society,
religion and politics. It’s unreasonable to expect that
these people park their brains at the door and remain
mute on issues that affect and interest them,” said
Mr Thomson.

The proposed code also attempts to control what
employees do in their own time. It says: “An employee’s
personal behaviour outside of work must not interfere with
their performance of official duties or reflect on the standing
or integrity of the corporation.”

ABC staff are asking just who is going to decide what
sort of behaviour is acceptable and how it reflects on
the ABC.

“So much of the document is woolly,” Mr Thomson said.

“This lack of precision means that the document is likely
to be applied unfairly and inconsistently.

“If the code is allowed to become ABC policy it would
have implications for people such as Phillip Adams
who, in addition to working for ABC, is a columnist for
The Australian newspaper. Other ABC personalities who
make public comments, speak at rallies, write articles
or take part in debates would also be affected.

“It appears to be another part of a general drive to
make the ABC workforce more compliant. | believe it is
directly related to the sustained criticism of the ABC by
the Howard government.”

The Works journal of the CPSU spring04

The draft code states: ‘While the ABC respects
employees’ rights to freedom of speech, this right
must be exercised in a way that does not jeopardize
the ABC’s reputation, independence and integrity.’

Surely that is just what the new code is doing —
bringing the ABC into disrepute. JL



Not happy, Russell

Audiences left out in the cold

There are a lot of unhappy viewers and listeners out
here. We have lost shows and programs which we love
and we can’t understand why these programs are being
taken off air or shifted around.

If audiences are being consulted or even considered
we can’t see any evidence of it.

George Negus Tonight has gone. Gardening Australia
is no longer to he produced from Tasmania and is
being moved to Saturday at 6.30pm. Radio National's
The Buzz seems to have been dumped and Alan
Saunders’ The Comfort Zone is to be subsumed into a
‘flow program’ on Saturday mornings hosted by
Geraldine Doogue (whom some of us are still missing
from Life Matters). Classic FM listeners who once
woke on Sunday mornings to the glorious music of For
the God who sings were furious when Kay McLellan's
program was moved to the desclate siot of 10.30 to
12.30pm.

Were we given credible reasons for these changes?

Was George Negus happy that his show has been
axed? Was Peter Cundall delighted that the
production of Gardening Australia was leaving his
home state of Tasmania after 15 years? ABC Pubiicity
would have us believe so. But it doesn’t sound likely
and we have learnt it isn't true.

Negus came out guns blazing across the media, declaring
it stupid to end a show thai was working. And Cundall,
as recently as yesterday, was leading an ABC staff
protest in Hobart, whose television industry is built
around Gardening Australia. Happy and delighted the
two old ABC warhorses are not. 1

So why does the ABC put out publicity statements
which are misleading and obscurantist, which make
the original decisions look dubious?

The ABC's first press release last Wednesday — which
announced Negus had been dumped without mentioning
his name — was prompted by a call to Levy from an ABC
reporter based in Tasmania who was filing a story on
Gardening Australia leaving the island state.

Levy and publicity head Lesna Thomas issued a second
statement on "ABC TV program changes". This one
claimed Cundall was "delighted" and the staff were
"excited". Levy was quoted as saying "the objective of
this decision is to provide quality regional content,
produced by the regions, and presented by regional hosts,
to show the diversity of Australia to all Australians”.

But this, too, backfired and led to more negative publicity,
as the statement inciuded a comment about Negus and his
claims of increasing the ratings.

"Reports that GNT ‘tripled and almost quadrupied the
6.30pm ratings in 2 1/2 years' are not correct. The average
household share for GNT was 10.8 per cent (440,000
people). By comparison, the average houschold share for

repeat British comedies in that slot has been as high as 21
per cent (1,050,000 people).” 1

The comment on ratings was not exactly honest, as
George Negus had compared GNT's ratings not with
British comedies in the same time slot but with GNT’s
forerunner, the ill-fated Dimensions, and his
comparisen was fair.

We have the feeling the wool has been pulled over our
eves and that the opinions and feelings of the ABC
audiences count for little when program decisions are
being made.

AUDIENCES, RATINGS AND QUALITY PROGRAMMING

A certain television and radio network has been
mulling over the direction it should take. It agonises
over

“the danger of being too earnest”. There's a need,
apparently, for the broadcaster to be "careful about being
too cerebral and worthy"”. Providing "provocative"
television appears to be a problem, with some material
suggesting "consumers are happy to relax, be entertained
or informed, but few turn on to be provoked”. 2

No, it’s not the ABC - for more on the decline and decline
of SBS see page 8 - but it might well be, as quality
programs make way for ‘flow programming’ or are
shifted to a graveyard siot.

To give an idea what going with the flow means take
the example of Geraldine Doogue’s ‘fiow program’ on
Saturday morning RN which will replace or absorb
three high quality, specialist programs and casually
cover some of the topics from those programs. The
arts program In the deep end at 8.30pm weekdays on
RN is another example.

One of the programs destined to go is Alan Saunders’
The Comfort Zone which

“takes in design, architecture, gardens, lifestyle and food.
The mellifluous Saunders brings an autheritative,
worldly presence to the melange and vou have to wonder
whether his specific skills and specialist knowledge will
be lost in the flow.” 3

Aldan Saunders of The Comfort Zone



The other two to go are The Buzz and Earthbeat.
With the removal of The Buzz (which features the
latest in technology) and Earthbeat (environmental
news) RN bins two more excellent programs whose
subject matter is not covered in any other specialist

program.

“To be blunt, flow programs — featuring single, non-
specialist presenters rambling and flowing here, then
there — often aren't all that compelling. 1n attempting to
subsume TCZ, Earthbeat and Asia Pacific Highlights into
another radio genre, RN has very probably got it wrong.
Much could be lost in the translation. In any case, there's
precious little wrong with the Saturday morning line-up

asitis.” 3

Let’s not forget that the ABC Charter charges the

balance between broadcasting programs of wide
appeal and specialised broadcasting programs”.

The ABC in general speaks to a more discriminating
audience than those satisfied with the commercial
networks. And within that audience are groups
passionate about particular quality programs that may
not rate highly. Quality programs such as The Comfort
Zone and For the God who sings set a benchmark of
excellence. And if you lose the groups who love them
you lose some of the most passionate defenders

of the ABC.

Joan Laing
1 Amando Meade The Ausfralian dnov0d
2 Errol Simper The Austrafion 1éocis
3 Errol Simper The Ausirafian 4nov04

Corporation with the responsibility “to provide a

The God who Sings is Silenced

Kay McLennan, presenter for many years
of For The God Who Sings on ABC
Classic FM, is retiring soon from the ABC
after 25 years of outstanding service.
This follows the bone-headed decision
by ABC ‘management’ to transfer her
long-runining and popular program from
accessible Sunday mornings to,
ludicrously, the dog-hours on Sunday
nights.

Kay's resignation is one of the saddest
reflections on our national broadcaster.
A significant, dedicated audience has
been discarded.

Kay and her program seem to have been
considered dispensable because
‘managers’ saw them as ‘specialised’.
But the scope of FTGWS extended
beyond the rich tradition of sacred
music. Choristers of all kinds and
persuasions were inspired by offerings
and finking commentary from an
informed, fellow practitioner, and by the
encouragement Kay provided for
Australian performers and composers.

In addition to her weekly programs, Kay
did a magnificent job with extended,
special programs on the great Christian
festivals of Christmas and Easter, and
with 2 memorable CD.

| no longer bother to tune to Classic FM,
and fear, if rumours have substance,
that some of the magnificent specialist
programs that give edge to Radio
National may come under similar threat
by ‘absarption’ into ‘flow programming’.
Peter Pockley, Distinguished science writer
and broadcaster Snov04

With the retirement of Kay MclLennan, the ABC is losing one of its
outstanding broadcasters, writes John Bowan, President of the
Sydney University Graduate Choir.

Kay delivered a unigue and outstanding service to lovers of choral
music and the large community of choral singers in Australia. For
fifteen years, her program, For the God who Sings, was an
indispensable start to Sunday for many people, with its in-depth
presentations of great music by composers and vocal groups not
regularly heard eisewhere on the radio.

The program was of great interest to people of a religious
persuasion, of course, but it appealed also to a wider audience. For
the God who Sings in effect fulfilied the function of a community
meeting peint for choirs and choral singers throughout Australia. Kay
did a wonderful job of presenting and promoting Australian singers,
ensembles, conductors and musicians and providing information
ahout choral concerts, festivals, symposia and other events around
the country.

For all lovers of choral music, it was therefore a major
disappointment when, earlier this year, For the God who Sings was
shifted without consultation or justification to a highly unsuitable
timeslot late on Sunday nights.

Kay's radic personality was a vital part of her program’s success. She
was invariably lively, interesting, enthusiastic, and entertaining (never
more so than when the ABC's technology played up or the weather
reports failed to come int). She represented the best in quality
broadcasting, and never engaged in the dumbing down which is
increasingly prevalent on the air waves. The Sydney University
Graduate Choir would like to salute and thank Kay McLennan for her
wonderful contribution to broadcast music in Australia and wish her
all the best for the future. Snovio4

When Classic FM moved FTGWS from 6am to

10.30pm they would have lost most of its audience.
If you are listening at 6am you will be tucked up by
10.30. Loyal lisfeners were outraged at the change.

We should say that Kay McLennan’s FTGWS is
silenced, for it continues in its new time slot in the
hands of respected presenter Stephen Watkins.



How SBS lost its way

Or how the SBS turned over its staff and changed
direction. Senator Nick Minchin, please take note
— it alf began with a few ‘tasteful ads’.

In The Australian 280ct04 Errol Simper wrote about the
fall of SBS from a public broadcasting ethos.

When SBS's creative director for the past decade, John
Stahel, left the building for the last titne on September
24 about 170 staff gathered to accord him a standing
ovation. There were obviously admirers extremely
sorry to see the back of Stahel, 52, who'd first joined
SBS as a cameraman back in 1985. Equally, there were
many who undoubtedly used their applause as a
protest.

new dumb, brash direction

They were, between the lines - subliminally - telling
SBS's board and management they don't like the new,
dumb, brash direction the formerly up-market station
is taking,.

They were effectively saving they didn't enjoy seeing
yet another of the old guard from SBS's classier days
leave the building. Such protest is understandable.
SBS has, after all, lost some impressive, competent
stalwarts during the past couple of vears: Peter
Cavanagh, Rod Webb, Craig Collie, Margaret
Pomeranz and David Stratton come fairly readily to
mind. The latest, of course, is the head of news and
current affairs, Phil Martin.

All the above-mentioned departees were important in
the overall SBS scheme of things. But you could
venture no valedictory was more crucial than that of
Cavanagh, the network's former head of television,
now successfully heading Radio New Zealand. Though
he'd arrived from Southern Cross commercial
television, Cavanagh had earlier had a long stint at the
ABC and had a fair bit of time for $BS's then public
broadcasting-oriented, cultural idealism and for its
charter. His abrupt, totally unheralded 2002
resignation occurred because, in short, he didn't like
some of the more commercial directions and
philosophies he was encountering. He also believed an
internal management restructure had made the
television division more vulnerable to editorial
interference,

station's descent into a crass
commercial mind-set

There are now close students of SBS - of its
programming, its promotional image, its charter
adherence - inclined to date the station's descent into
a crass commercial mind-set precisely to August 20,
2002, the day Cavanagh walked out.

Those who think this way about SBS's calendar of
decline might actually be closer to the mark than they
imagine. Under the laconic Cavanagh's wary eye SBS
managed to achieve two things, simultaneously, It
stayed with its up-market traditions, yet managed to
increase audience growth, year on year. Briefly, it was

8

Cavanagh who introduced the network's g.30pm
news, and between 1997 (the year he became head of
television) and his departure he'd doubled SBS's news
audience. He'd taken the overall reach - that is, those
inclined to turn to SBS for at least part of a program -
from 5.2million a week to 7.6 million. It was Cavanagh
who recognised the potential of South Park and it was
he - in the face of some objections - who bought the
high-audience English Premier League soccer, since
frittered away. He commissioned, among much else,
the eritically acclaimed Going Home and recruited the
likes of Jennie Brockie and Jana Wendt. Indeed, it
was under Cavanagh that SBS won an outstanding
achievement award at Canada's well regarded Bantf
Television Festival in 2000.

Yet Cavanagh's greatest service to SBS, and to viewers
generally, has - for various reasons - remained a
secret. This great service was his opposition to a board
desire - primarily driven by the chairwoman, Carla
Zampatti, and her now deputy, Gerald Stone - to
interrupt programs with advertising. Well-placed
people say Cavanagh argued firmly against an in-
principle board proposal in favour of program
interruption. He won a reprieve by suggesting SBS
wouldn't want to make such a far-reaching decision
without, at least, doing some research to ascertain
how its audience might react.

Sources believe an initial Newspoll survey suggested
76% of SBS adherents were opposed to in-program
commercial breaks. A subsequent report from a
qualitative Mackay Research study solidiy and
unequivocally reinforced Newspoll's findings.

Mercifully, Cavanagh won. But winners who are
victorious on issues of principle often pay a price. He'd
fallen out with a majority of the board. And his
relationship with the managing director, Nigel Milan -
who'd publicly denied the network was contemplating
program interruptions - had diminished. His
resignation became all but inevitable,

But it's an ill wind that blows good to nobody. Under
Cavanagh, RNZ is doing very well indeed. When was
the last time you could, justifiably, write that about
SBS?

And again from Errol Simper 160¢t03

SBS can also be dumb. Documents which have come
the scribe's way indicate the organisation has been
indulging itself in a bout of market research and
internal soul-searching and the results are littered
with dumb suggestions. SBS is, for example, in
"danger of being tog earnest”. There's a need,
apparently, for the broadcaster to be "careful about
being too cerebral and worthy". Providing
"provocative” television appears to be a problem, with
some material suggesting "consumers are happy to
relax, be entertained or informed, but few turn on to
be provoked”.



CAMPAIGN FOR AN INDEPENDENT ABC BOARD!

It really doesn’t seem very contentious to propose that
transparency and merit should be the basis of appointments to the
ABC Board. Indeed the only Australian political party which hasn't
already adopted a policy along the lines of Britain’s ‘Nolan Rules’ is
the Coatition. And why?

According to Minister for Communications, Helen Coonan, it would
just create an extra layer of bureaucracy which wouldn't make
much difference anyway.

Friends of the ABC should be campaigning strongly to reverse her
attitude, and campaigning as a matter of urgency too. There are
currently three positions on the Board which have to be filled on a
permanent basis within the next few months. That number in one
hit highlights the need to search widely and publicly for people
with the interests and qualifications needed to serve on the Board.

Of course there have been friends of the government of the day
who've been excellent Board members - but under the present
system it’s happenstance when that happens. You'd think that the
Minister would want Board members to have the confidence of the
public. You’'d think she’d be pleased to widen the pool from which
she makes appointments. And yes, she would still be the one to
make the appointments.

But there would be the opportunity for people to put their hat in
the ring, and to be recommended by a committee making its
selection on the basis of merit, not political affiliation. Wouldn’t
she consider that the Board would be well served by members who
perhaps have direct experience in broadcasting? Financial know-
how and community interests are important, and indeed required
by the ABC Act, but in the history of the Board those
qualifications have been predominant. A wider mix of skills is one
outcome which an open appointments system would enable.

Perhaps it would take a while to see any difference - the names
and faces of the BBC Board make you wonder what cronyism was
like before the appointments system was revised by John Major’s
government - but Minister Coonan could leave her mark by being
innovative, and by putting her undoubted energy into making the
innovations workl

Friends, write, write, write! To the Minister, the Prime Minister,
your local Member, the press - and bring this important issue to
everyone’s attention.

Jili Greenwell
Cartoon courtesy Phit Somerville
/[ e GOVERA AENTE BUTE N\ TAPPARENTU
(ONCERIED ABLIT THE ABC’s THERE'S Somie
{_ iwrererrece a0 nireeeny, STILL LEFT. |

— Ty

WHERE AND WHO TO WRITE TO

For an independent Board
For an ad-free ABC
For support for the ABC

Write to the PM, Deputy PM & Leader of the
Nationals John Anderson, Minister for
Communications Senator Helen Coonan, your
local MP and independent MPs,

PARLIAMENT HOUSE CANBERRA ACT 2800

or email by going to www.aph.gov.au/
and then to ‘WHO'S WHO'

For concern at limitations placed upon ABC
staff as outlined on page 1:

Chairman of the Board, Donald McDonald

Managing Director Russel Baiding
both at ABC GPO BOX 9984 SYDNEY 2001

For complaints, concerns and praise for
ABC programming:

Managing Director Russell Balding

ABC GPO BOX 9934 SYDNEY 2001

Email anyone at the ABC - all addresses are
eg smith.jane@abc.net.au

On any matter that concerns you, write to
your local paper and the national press.
Bon't know their address? A google search
will locate their website and contact details.

Short personal letters - NOT PROFORMA - are
the most effective. You could also use the
feedback channels on the ABC website.

THE ABC CAN ONLY BE SAVED BY
PUBLIC SUPPORT - that is YOU & ME!

From The Diary, Media section,
The Australian, 25nov04;

The axing of GNT by ABC TV director Sandra
Levy in the name of ‘regionalism’ shocked
Negus and sparked an extraordinary show of
suppott for the veteran presenter, including a lot
of angry calls to Aunty.

One of our favourites was addressed to Levy:

“Your decision to axe George Negus's program
is both an extraordinary exercise in bureaucratic
conceit as it is rejecting what is widely regarded
in cur group as both informative and
entertaining, in favour of your idea of a self-
serving replacement agenda, which decision is
sought to be explained through your curious
form of doublespeak.”

“The ABC must have a death wish. Why take off
something off that is working so well?”

“Bloody outrageous to axe this show. Big, big,
big mistake.”



ABC reaches digital agreement with Foxtet

Last month, ABC Managing Director Russell Balding
announced that the ABC had reached an agreement
with Foxtel for ABC television and radio services to be
retransmitted on the Foxtel Digital satellite and cable
platform from 1 February 2005. As a result, ABC
audiences that subscribe to Foxtel Digital will be able
to watch the ABC with digital quality pictures and
sound on their existing television sets.

Mr Balding also announced the ABC had renewed its
agreement with AUSTAR which will now allow
AUSTAR to retransmit all the ABC television services
across AUSTAR's satellite service to rural and
regional Australia and on the cable network in
Darwin.

Both agreements will allow retransmission of ABC
radio services such as Tripte J, ABC Classic FM, Radio
National, ABC NewsRadio, dig Internet radio and some
metropolitan and regional radio stations. Also under
these agreements, the ABC's new television digital
channel, ABC 2, will be retransmitted on the Foxtel

and AUSTAR platforms.
ABC Media Reieqse 28oct4

Is this all good news?

Concerns have been expressed about whether Foxtel
could influence ABC content, and whether this would be
an additional expense for the ABC.

While we have been unable to get a response from the
ABC to our questions, it is uniikely that there would be
interference from Foxtel or charges for the
arrangement. Foxtel cable subscribers on both the new
digital and existing analogue cable systems already
receive retransmitted ABC television services. This

arrangement is advantageous to both parties.

A greater concern would be if the ABC was locked out
from such an arrangement. While at the moment only a
minority of people use cable or satellite television, it is
likely, if Australia follows overseas trends, that most
peopie will receive television in this way. If the ABC is
denied access to the cable platform it may end up
confined to a ghetto. It is important therefore that all
Australians have easy access to ABC pregrams. That is
why, In the past we have argued for the need to
legislate for ‘must carry’ provisions, that would
guarantee the nationat broadcaster remained accessible.

FABC spokesperson Darce Cassidy:

If Australia goes the way of the US and much of Europe,
when cable/satellite delivery systems mature it could be
that the majority of television viewers do their TV viewing
through Foxtel {or another such company, if there is one).
Currently cable/satellite services normally carry all the ‘free
to air’ services as well.

While the news that Foxtel will run all ABC services for
now is positive, my understanding of the current
arrangement is that at some time in the future Foxtel could
lock the ABC out. That is why ‘must carry” legislation is
vital.

This is in agreement with ABC Managing Director Russell
Balding’s statement:

“This outcome is of strategic importance to the ABC and is
a malter we have been pursuing for some time as we
believe that as the national public broadcaster all ABC
services should be available on all platforms.’

ABC TV Scoops Pool

ABC TV programs won a staggering 12 Awards in the television
and non-feature categories at the 46th Australian Film Institute

Awards.

BTN back on our screens

Behind The News will return to ABC TV in
2005.

"BTN provided a valuable educational tool

The mini-series Marking Time won a record 7 AFl Awards inciuding
the Award for Best Telefeature or Mini-Series, the award for Best
Screenplay in Television and Best Direction in Television). Marking
Time is the very moving story of love between an lragi refugee
and a young country boy. It was written by John Doyle (aka Roy
Slaven), who also wrote another award winning series, Changi.

Andrew Denton accepted the Award for Best Light Entertainment
Series for Enough Rope for the second year running.

The Award for Best Comedy Series went tc Double the Fist (Megan
Harding). Kath & Kim won the Award for Qutstanding Achievement
in Craft in Television. (Kitty Stuckey)

In the non-feature categories the Award for Best Sound in a Non-
Feature Film went to Land of the Morning Star.

Inside Australia won the Award for Best Cinamatography in a Non-
Feature Film.

10

for students and we are pleased to be
able to bring the program back to the
ABC schedule in 2005," said Managing
Director Russell Balding.

"A new state of the art website wilt be
launched simultaneously with the
television series, designed to be highly
interactive through educational activities
including guizzes, mailing lists, polls and
forums.

“BTN will also be available on the ABC's
new digital TV channel when it is launched
in March next year and will be available as
an additional interactive broadband

pragram on ABC Online.”
Media release 120ci04



Death Struggle - a continuing saga

The Howard Government had no mandate from the
Australian people to rewrite the ABC's comprehensive
broadcasting Charter, role or functions, journalist and
broadcaster Quentin Dempster told the Tasmanian Friends
AGM on November 14,

Mr Dempster - authar of Death Struggle - how political and
boardroom powerplays are killing the ABC - told the
meeting at Ross, in central Tasmania, that the Liberal
Party's 2004 election manifesto committed a re-elected
Howard government only to a joint 'review of the
adeqguacy and efficiency of the ABC's use of its funding'.

Mr Dempster said that everyone concerned about the
ABC's future survival should note the exact words used in
the Liberal Party manifesto: "Any additional resources
identified as a result of this review will be available to the
ABC to use towards meeting its Charter obligations,”

With the government soon to have control of the Senate
there was deep concem within the ABC that the
government would further marginalise the ABC as part of a
major shake-up in cross-media and foreign ownership rules.

"Our fear is that the government will now respond to News
Corporation's consistent urgings and reduce the ABC to
the weak and sponsor-dependent status of PBS in the
United States. | regret to observe that Rupert Murdoch
and Kerry Packer aren't called the media policy
'gatekeepers’ in Australia for nothing. They seem to have
had a testicular hold on our Prime Ministers from Fraser to
Hawke to Keating to Howard. lt has resulted in one of the
most concentrated print media ownership regimes in the
western world. When the battle for the ABC's survival
comes after July 2005 everyone concerned about the ABC
must remind all members of the government that the
Australian people do not want to see the ABC's role
further diminished."

Mr Dempster said there were disturbing internal examples

Mivpay I/

background briefing
editor joan laing
jlaing@internode.on.net
08 8271 0751

Cartoon thanks o Gearge Aldridge

Quentin Dempster

of what public broadcasters called the "pre-emptive
buckle' to intimidating behaviour from executive
government.

"l note that some ABC staff are now being asked to
declare their party political affiliations on official
management forms. I'm recommending that the entire
4200 ABC staff now join and form the Ultimo branch of
the Liberal Party. Reductio ad absurdum .. like a Malcolm
Turnbul! stack. This is a breach of privacy. Let our
professional conduct as journalists and program makers
be held to account by the agreed editorial policies and
internal and external mechanisms.

"I also note that a new draft code of conduct is so broad
that it would give unscrupulous managers an easy means
of getting rid of people they did not like for entirely
spurious or political reasons.

"And | note the managing director's door has been shut
to those program makers wanting to debate with him
the recent decision to deny archival footage to an
accredited documentary maker on the inscrutable basis
that it would be used for 'an advocacy or cause'.

"There's another disturbing symptom of the pre-emptive
buckle: the Naticnal Interest initiative special funding for
regional, business and other content. Although the
Board denies it, this is tied money. We should demand
that a full audit of NIl content be published in the ABC annual
report so there is transparency and full substantiation of
the Board's claim that this funding mechanism does not
represent government hands on the ABC's editorial
decision-making. | think tied funding opens a dangerous
door to political interference in the ABC.

"Friends, we're facing yet another battle for the ABC's

survival as a non-commercial, independent and rainstream
public broadcaster.
call on all A

| believe we will soon again have to

raltarf/t-?'hap us save the ABC",

Good cheer to-all at the ABC and. all who-cherish-her!

11



BACKGROUND BRIEFING

Friends of the ABC Australia
PO Box 7158 Hutt St Adelaide SA 5000

PRINT POST APPROVED PP 53002800152

FRIENDS OF THE ABC STATE CONTACTS

ACT

Jill Greenwell
GPO Box 2625
Canberra 2601
Ph: 02 6253 3531

jgreenwell@ozermnail.com.au

TASMANIA

Anne O'Byrne

PC Box 883

Hobart

TAS 7000

ph: 03 6331 1108
cobyme@bigoond.net.au

NEW SOUTH WALES
Gary Cook

PO Box 1391

North Sydney 2059
ph: 02 9810 3358
04252465 930
lourmar@idx.com.au

VICTORIA

Terry Laidler, pres
GPO Box 4065MM
Melbourne VIC 3001
Ph: 03 9682 0073

Fax; 03 9682 0074
fabcvic@vicnet.net.au

BACKGROUND BRIEFING is published by
Friends of the ABC Australia

Editor: Joan Laing

Phone & fax: 08 8271 0751
flaing@internode.on.net

Opinions expressed in background Briefing
do not necessarily reflect the views of
Friends of the ABC Australia.

Visit us ot www.friendsoftheabc.org
Current and past Background Briefings can be accessed

at our website along with other current information.
Links on our website will take you to all state sites.

12

QUEENSLAND
Elisabeth McClement
PO Box 1658
Toowong QLD 4066
Phifax; O7 38707718

WESTERN AUSTRALIA
Roger Raven

PO Box 179
Darlington WA 4070
phy 08 9370 1785

Surface Postage
Mail Paid

Australia
SPREAD THE WORD -

Loan or pass on your copy of
Background Briefing to a friend.

www friendsoftheabce.org

SOUTH AUSTRALIA
Joan Laing

PO Box 7158 Hutt 5t
Adeiaide 5000

Ph/fax: 08 8271 0751
flaing@internode.on.net
www friendsoftheabc.org

FABC Resource Centie
Darce Cassidy

www friendsoftheabc.org
darce@friendsoftheabc.org
Mob:0421 685178

roger_58@optusnet.com.au



