quarterly newsletter
March 2006

vol 8 nol

www .friendsoftheabc.org

People power

In 1997 the report of the Mansfield Review saved the ABC
from more serious depredations beyond the cuts in funding.
People power did the trick, with a record number of
submissions - almost 11,000, thought to be the largest ever
public response - organised by the Friends of the ABC in
every state and territory.

In 1976 ‘Aunty’s Nieces and Nephews’ in Victoria and Friends
of the ABC in the other states (later merged into FABC)
sprang from nowhere when the Fraser government announced
its plan to dismiss and replace the entire board of
Commissioners. Their huge rallies persuaded the Fraser
government to drop its proposal.

In 1982, following the Dix review of the ABC, the Friends’
campaigned for the rejection of two proposals made by the
Commissioners to the Dix committee. The first was to take
the orchestras from the control of the ABC. The second was
the Commissioners proposal to introduce ‘corporate
underwriting’ - advertising and sponsorship. The government
rejected both proposals.

The communications minister said of the second proposal: “It
is apparent that many people view the proposal as a direct
threat to the ABC’s editorial independence and programming
integrity.” That had certainly been the Friends’ argument.

And it is still.

in 2006 we face a similar challenge. The future of the ABC lies
with John Howard but it is in our hands too.

If you haven’t yet written to the PM about your support for
the ABC, for its funding submission and against advertising or
sponsorship - DO IT NOW!

JARE FIMALLY, oM BepALF OF
Fiy' FATHER, 1D Like 1o THANK ALi
Wl P BATTARDTS WD IPAY
TA e FINANCING THIES
o MASMIFICENT ENENT.

Kerry Packer, national hero?

The spectacle of the public memorial service
for Kerry Packer, paid for from public funds, is
an apt metaphor for the making of media
policy by the Howard government.

What did Packer do to deserve a taxpayer
funded memorial service? Phillip Adams wrote
in The Australian magazine 18feb06 that
Packer ‘never used his great wealth for any
great purpose. Australia did a lot for Kerry
but he didn’t do much for Australia. He made
billions out of two government licensed
addictions - television and gambling.’

Mr Howard has been consistent for 10 years
in devising media policies which favoured the
commercial broadcasters against the public
interest. The stand-out example is the making
of digital policy at the dictate of Packer and
the other moguls, which has resulted in
almost total failure to win over the public to
digital. On the other hand, the ABC, eager to
take on the challenge of digital, was never
given no funding to create new content -
money for digital programs was scrounged
from other already depleted services.

John Howard famously insisted on Channel 9
as the holder of the election debates, even in
the election before he became PM, giving
Packer the arrogance to declare that Nine was
now the National Broadcaster.

Let us hope that the Packer domination of
media policy has died with Kerry.

Cartoon thanks to Bill Leak

contents

Budget in the balance

Loss of MD & Chairman

impact of ads on SBS

Advertising & Public Broadcasting
Culture busters & public opinion
Accolades for the ABC
Argonauts, prepare to mutiny
Lobbying in Canberra

Flows in the system

— OO NO-O DWW

—_——

The last word: Kerry O’ Brien



ABC budget hangs in the balance

The ABC's 2006/09 Triennial Funding Submission is
currently before the Federal Government. just what is
the ABC seeking? Accounts in the press suggest that
the amount is only $115.2 million over three years
(see ** below) but mostly missed this somewhat
ambiguous statement in the submission.

“While the ABC has continually demonstrated that it is an
efficient broadcaster, costs are growing at a faster rate
than increases from the Government's current funding
model. In addition to the new policy proposals, the ABC
has also sought additional funding to address the
cumulative funding gap in relation to the corporation's
capital and operational expenditure requirements. | am
confident that this issue will be addressed by the Funding
Adequacy and Efficiency Review [FAER] commissioned
by the Federal Government as part of its 2004 Federal
election promises.”

in other words, the ABC trusts that the FAER will
confirm there is a gap between what it currently
receives and what it actually needs to run its current
services, and will recommend additional funding to fill
that gap. It also trusts that the government will heed
its own review and accept its recommendations.

‘TRUST' is the key word here. Can they -and we -
trust the government to be reasonable and fair? It
emerged in February’s Senate Estimates that this
review is not the one which the ABC asked for before
the 2004 election. The ABC sought a review of the
adequacy of its funding, not a cost-cutting exercise
in the guise of an * efficiency review’.

** The injection of the additional $115.2million over
three years would be used in three key sectors:

* to boost the radio and online coverage of
local events in outer metropolitan and
regional areas, where audiences are currently
under-serviced, the ABC proposes additional
Radio Online producers in 36 locations across
Australia. ($4.5m pa) [If this is obtained it
will be the first instance of money being
granted for provision of online services.}

* to promote the take-up of digital television
by Australian consumers the ABC proposes a
major boost to digital content production for
the ABC2 digital television channel and the
development of interactive television
enhancements. ($13.9m pa)

* to increase the Australian content on ABC
Television, the ABC proposes a production
fund fully committed to producing Australian
drama, documentaries, children’s and family
drama and arts programs through the
independent television production sector.
($20m pa)

The submission also seeks confirmation of
existing targeted, short-term funding: that is,
$9.9m over 3 years for Radio Australia, and
incorporation of the National Interest Initiative
funding - $54.4m over three years - into the
ABC’s base funding.

Do you THINE, BALDING ©

The Australian Screen Directors Association believes
the ABC would need to double the money in its
funding submission if it were to increase drama to a
level near that of the commercial broadcasters.

“We can no longer allow our national broadcaster to
be marginalised. The industry’s concern is that with

the lack of Australian drama the ABC itself is at risk.”
The Australian 9feb06

Managing Director Russell Balding said this submission
has been made at a time when the rate of change in
Australia's media landscape continues to escalate,
making it vital for the ABC to stay at the forefront of
these changes. "For the past 74 years the ABC has
delivered the most comprehensive and far reaching
media service to all Australians. This submission to the
Government is aimed at re-affirming that role for the
future,” Mr Balding said.

Mr Balding will have left the ABC when we learn
whether he has been successful or not in the May
federal budget.

Loss of Balding at this time a blow to the ABC

It's difficult to derive too much joy from Balding's
departure. He's a calm man who was in the right place at
just the right time in that the corporation he came to
inherit was in considerable turmoil after the unfortunate
efforts of his predecessor, Jonathan Shier.

Balding brought maturity, sanity, credibility and
competence to his office. Yes, he was an accountant who
lacked journalistic background, but you can't have
everything. Unlike some of his predecessors he was more
interested in managing the organisation than in
pirouetting around, making hyperbolic, self-important
declamations. However you'd describe Russell Stephen
Balding, it'd hardly be as a strutting, self-aggrandising,
would-be celebrity. Those who've doubted his worth
might care to ask themselves why the tough, ruthlessly
pragmatic Max Moore-Wilton chose to recruit him as the
Sydney Airport Corporation's chief executive.

Others may ask why Balding
would want to work at Sydney

TAREDFF ke Creml HOWARD  Ajrport which, by wide
e LD e e AR

? o

consensus, is a ghastly place.
Cross your fingers and
fervently hope he can improve
it. He'd earn the sincere,
heartfelt gratitude of millions
of travellers.

Erroll Simper
i The Australian 2feb06

Cartoon thanks fo Lindsay



New life or a lingering decline for the ABC

The next few months are as crucial a time as any for
the ABC since the feral tyranny of Jonathan Shier.

The budget allocation is crucial to the fortunes and future of
the ABC. It will determine the direction of the ABC: forward
to an empowered future for public broadcasting or
irrevocably backwards to niche broadcasting possibly
compromised by some form of non-government financing.

This couldn’t be at a worse time for the broadcaster, which
will have lost its well-respected managing director Russell
Balding only shortly before the term of the chairman of the
board, Donald McDonald, is due to expire.

Government holds all the cards

Balding's departure is imminent and chairman Donald
McDonald's term expires in July. Howard must surely be
tempted to hand-pick a new chairman who he thinks may
be willing and able to give dear old Aunty a good shake-up,
and to ensure that his appointment is in turn able to choose
a like-minded managing director.

The ABC has been a burr under Howard's saddle for the past
decade, as it was for the Keating government before that, and
Hawke before that. It goes with the territory: the public
broadcaster's role is to deliver news and probing analysis free
of any government intervention or control.

Governments always feel aggrieved that they cop the closest
analysis. They complain that Oppositions get away with
porkies and are given a free rein to criticise, but that is the
nature of news: those in a position of influence and power
will always attract more scrutiny than those who are
powerless to deliver anything but words.

Howard has had the ABC in his sights since he came to
power in 1996. The Prime Minister appointed a close
personal friend, the opera administrator McDonald, in the
hope he would steer the ABC away from the biases the
Government saw in its news coverage and attack the culture
of elitism that it feels pervades the corridors.

In turn, McDonald led a board that appointed Jonathan Shier
to the managing director’s job. Shier initiated a flurry of
controversial reforms and restructures largely aimed at
crushing the Left-leaning cultures within the corporation.

But Shier became so wildly unpopular and erratic that
McDonald was moved to lead the forces orchestrating his
dismissal. In the process McDonald became a fierce
protector of the ABC and its independence.

Balding was promoted from his position as chief financial
officer, and brought a period of calm. He was the epitome
of a manager rather than a reformer. At that point the score
was Howard 0, ABC 1.

It is unlikely McDonald will be offered a third term. Ten
years at the helm of the nation's top public broadcaster is a
fair stint, and there is a view held by all sides that it's time
to re-energise Aunty with some creative flair. Howard
could announce a new chairman before McDonald departs
and allow his nominee to either delay, or participate in, the
selection of a new managing director.

Mark Day The Australian 02feb06é

IT IS DISTURBING TO THINK OF THE LOSS of experience
and corporate memory that the departures of Russell Balding
and Donald McDonald will mean. And it is even more
disturbing to anticipate the way the Howard government might
use their power to appoint their replacements to ‘engineer
culture change’.

The pathway to this end is being smoothed by the rants of the
loyal backers of Mr Howard in the press, most whom have
regular gigs on the ABC - on the Insiders, RN’s Breakfast and
even one with his own program on RN.

Friends of the Howard Government (FHG) like Gerard
Henderson, Michael Duffy and editors of The Australian
declare that extra funding will depend on the ABC appeasing
the government.

Yet the soon-to-resign Balding expec!s that his advisers
and maybe his replacement will roll up in Canberra and
receive a large load of extra money. Well, it might work.
But it hasn't in the past. The ABC is most likely to

receive the funding it needs after, and if, it reforms itself.
Gerard Henderson SMH 7feb06

It's curious the Howard Govemment has had so little
success in fixing the ABC's left-wing bias after 10 years

of board-stacking.
Michael Duffy SMH 11feb0é

For years these comments have been made by FHGs. They
have received very little support from the public but plenty
from Liberal politicians.

Yet the ABC is supposed to be independent; the
government is supposed not to interfere in the running of the
public broadcasters. Note that the ABC is responsible to the
Partiament not to the government, though this is a custom
more honoured in the breach than the observance.

For the greater part of the last 10 years the ABC has been
pushed into a position where it has had to defend itself
interminably and correct statements made by ministers,
politicians and FHGs.

At the same time the government has escaped criticism for
its handling of the ABC - except in a few instances by a few
honourable critics - despite the fact that it has failed the
country throug its punitive treatment of the public
broadcaster and brought it to the point of decay.

It has never fully restored ABC funding, despite its 1996 pre-
election commitment and its huge budget surpluses. It has
interfered in its affairs, it attempted to direct its management
and programming under Alston, and, through a board 100%
biased in its favour, it inflicted upon it the horrors of the Shier
regime. It has continually intimidated its news and current
affairs department, and induced a measure of self-censorship
and fear in its management.

Yet throughout the 10 year period of the Howard
government the ABC has never lost the confidence, respect
- and yes, love — of the Australian people. It has performed
miracles of efficiency, leading the way in new technology
and introducing new services without any government
contribution. It has even achieved its highest audiences in
this period against all the odds.

JL

background briefing
edifor joan laing
jlaing@internode.on.net
Po box 7158 hutt st
adelaide sa 5063



It won’t happen overnight, but it will happen

We're talking about the ABC here. Suggestions that
the ABC should take advertising are coming hard and
fast in the print media and from Coalition politicians.
It is said that a little ‘tasteful’ advertising won't affect
the programs. Don'’t you believe it. See what
happened to the SBS.

The impact of advertising on the SBS

There have been major changes to the SBS since the
introduction of advertising, but they have not happened
overnight. We can chart developments at the SBS since
strictly limited advertising was introduced in 1992-3.

1992 SBS Managing Director Brian Johns moves
programs in languages other than English (LOTE) out
of prime time as advertising is about to start. [i]
Subsequent chief executives maintain the practice of
English language domination of prime time, with LOTE
programs broadcast either in the mornings,
afternoons, or late at night, when many people would
be at work, asleep, or otherwise occupied.

March 2003 SBS management is involved in a
dispute with its own journalists over the introduction
of advertising into news programs, which had
previously been exempt. MEAA NSW secretary says
40 journalists had written to management claiming
that sponsorship of news and current affairs programs
compromised editorial integrity and could result in
reporters being disciplined or fired for airing
unfavourable stories about advertisers. [ii]

November 2003 More key staff to leave. “Since the
arrival in January of former Television New Zealand
(TVNZ) executive Shaun Brown as the head of
television, there has been a succession of changes on
and off screen at the Special Broadcasting Service.
Over the past few months, long-established people
and programs have been removed or relocated, new
line-ups have been launched and pivotal programs
reshaped. Since August 2002, the head of television
has left, the chief programmer has resigned and the
head of internal production has been told his job no
longer exists.” [iii]

December 2003 The Federation of Ethnic
Communities Council says that SBS has lost its way.
FECCA Chairman Abd Malak said that his organisation
was “very close to giving up on SBS TV.....In the last
three or four years they have separated themselves
from ethnic communities. They don’t come to our
functions or religious festivals.” The dismissive, not to
say insulting, response from SBS Managing Director
Nigel Milan was: “We're not going to cover the clog
dancing from Brisbane Town Hall.” [iv]

January 2004 The Age’s media writer Ross Warneke
comments on the banishment of non-English programs
from prime time. “The bulk of its ‘ethnic content’ these

Darce Cassidy

days is its morning news marathon, with hour after hour
of foreign language news services relayed from
everywhere from Manila to Madrid”. [v]

May 2004 Staff become disenchanted. The Age’s Debi
Enker writes that SBS staff fear “that the search for a
broader audience is leading to the acquisition and
commissioning of programs that are ‘safer and blander’,
that SBS will become ‘a poor man's version of a
commercial network rather than providing a challenging
alternative’. The harshest critics fear SBS will end up
looking like a second-rate cable-TV station, running
reality TV shows and English-language drama series that
the free-to-air channels have rejected as either being
too limited in their appeal or too provocative.” [vi]

June 2004 SBS joins with commercial broadcasters to
oppose the tightening of restrictions on tobacco
advertising through the insidious practice of product
placement. [vii]

October 2004 SBS joins with the existing commercial
stations to restrict competition and to argue against the
granting of an additional free to air TV licence. The
reason: more competition would impact on their
advertising income. [viii]

November 2004 Veteran SBS film critic Margaret
Pomeranz, who together with co-host David Stratton
deserted SBS for the ABC comments:
"I think that the current management has a much more
commercial bent than any previous management. They

seem to be after the young female demographic, and | worry
about this, because this is a demographic already catered to

in excess on the commercial television stations.” [ix]

June 2005 George Zangalis, President of the National
Ethnic and Multicultural Broadcasters Council, and a
former member of the SBS board, issues a media release
criticizing the direction of SBS TV. He says, “The SBS
was established as a multicultural broadcaster, but has
been moving away from its original charter.
Programming in community languages has shrunk, while
English programming has grown. Advertising has
increased and become increasingly strident. Rather than
focusing on different cultures, the SBS seems to be
moving towards mainstream sports like cricket and now
AFL. There is plenty of this type of programming on the
ABC and the three commercial channels.” [x]

August 2005 When first introduced, advertising on
SBS is limited to five minutes per hour, and is not
permitted to interrupt programs. It can only be used
to top and tail programs. There are media reports
that the SBS Board wants these restrictions lifted,
and Managing Director Nigel Mifan commissions a
confidential survey on possible audience reactions to
program interruptions. [xi] However the government
does not remove the ban on advertisements
interrupting programs. >>



February 2006 The SBS confirms the complaint
made by George Zangalis, President of the Ethnic
Broadcasters Council, in June 2005, that SBS

advertising has increased and become increasingly 20dec03

strident. SBS's director of commercial affairs,
Richard Finlayson says that the broadcaster has
reviewed “the type of ads it will and will not
accept. in the past SBS has been reluctant to
carry some ads, such as hard-hitting, in-your-face
retails ads. That’s changing.” [xii]

Darce Cassidy February 2006

IT IS BY NO MEANS CERTAIN that advertising would
benefit the ABC financially. The government might
welt decide to reduce funding to the ABC in line with
advertising income, leaving the ABC with the same
budget problems. TVNZ ended up subsidising the
government and in the process abandoned its public
service charter.

Perhaps the strongest argument against running
advertisements on the ABC is the need to ensure media
diversity. Media ownership is becoming increasingly
concentrated in Australia. While the commercial mass
media are controlled by a handful of companies, a
degree of diversity is guaranteed by the fact that
Australia has three distinct broadcasting sectors, each
with its own special characteristics, and its own funding
model.

The commercial sector exists by creating audiences,
which it then sells to advertisers. All other things being
equal, larger audiences can be sold for more money than
smaller audiences.

Where there are a limited number of channels this can
bring into play the Principle of Minimum Differentiation.
Professor Glenn Withers explains:

The reason for this is that stations based on advertising
revenue will seek to maximize their audience (and thereby
their revenue). Stations will therefore duplicate program
types as long as the audience share obtained is greater
than that from other programs. Hence a number of stations
may compete by sharing a market for one type of program
(such as crime dramas) and stilt do better in audience
numbers than by providing programs of other types (such as
arts and culture). In economics this point is an application of
the Principle of Minimum Differentiation, a principle also
capable of explaining such associated phenomenon as why
bank branches may cluster together, why airline schedules
may be parallel, and why political parties may have
convergent policy platforms."

A study carried out by McKinsey and Company in 1999
concluded that those public service broadcasters which
relied on advertising for a significant part of their funding
have little to differentiate them from commercial
channels, and offer little effective competition.
Our survey shows clearly the potential dangers of this
approach. We have found evidence that the higher the

advertising figure is as a proportion of total revenues,
the less distinctive a public broadcaster is likely to be. iii

i www friendsoftheabc.org/Public Broadcasting in NZ
i Glenn Withers. Economics & Regulation of Broadcasting April 2002
ili McKinsey & Co, Public Service Broadcasters around the World 1999

4nov04

[i] Brian Johns, ‘SBS: Coping with a Strange idea’, in Multicultural Australia: The
Challenges of Change, D. Goodman et al. Cariton, Scribe, 1991  [ii] Kylie Walker,
SBS clashes with journalists over ads, The Age, 9marQ3  [iii] SMH, 11nov03  {iv]
Christopher Kremmer, Ethnic groups find SBS sex and soccer a turn off, SMH

[v] Ross Warneke, Public broadcasters face big year, The Age, 8jan04
[vi] Debi Enker, Where to now, SBS?, The Age, 27may04 [vii} Letter from Julie
Eisenberg, SBS Head of Policy, to Senate Community Affairs Legislation Committee,
17jun04  [viii] Provision of Commercial Television Broadcasting Services after 31
December 2006, $SBS Submission to the Department of information Technology,
Communications and the Arts, October 2004 [ix] Radio National Media Report

[x] NEMBC Media Release, 8jun05 [xi] Errol Simper, Borrowed time up
for Milan, The Australian, 11aug05 [xii] Neil Shoebridge, FIFA world cup kicks off
SBS ad sales, Australian Financial Review, 27feb06

THE STUDY OF PUBLIC SERVICE BROADCASTERS Around
the World by McKinsey and Company mounts a
strong case against advertising on public service
broadcasters.

This review of 20 broadcasting markets on four
continents focused on the issue of competition in
those markets. It states: ‘Our analysis shows clearly
that an increased dependence on advertising has led
inexorably to a more populist and less distinctive
schedule.’” it goes on to argue that the less
distinctive a public broadcaster is the less impact it
makes on the overall market, and the less
competitive it is. It found that competition in
broadcasting markets was strongest when the public
service broadcaster took no advertising, and weakest
when the public service broadcaster received a
substantial income from advertising.

McKinsey argued against greater regulation of the
media, but in favour of supporting advertising-free
public broadcasters, which would ‘combine creative
and market pressures on [other] broadcasters to
achieve a society’s aims for its broadcasting market’.

On the other hand, McKinsey argues that
distinctiveness alone is not enough. The public
service broadcaster must be large enough, well
funded enough, and mainstream enough to have a
significant market share. Without that, it has no real
market power, and therefore no real competitive
impact.

NEITHER THE GOVERNMENT NOR THE OPPOSITION have
much time for the ABC. Yet most Australians do, and
they are prepared to pay more for it. The National
Social Science Survey, carried out in 1999 and made
available to Professor Glenn Withers of the ANU in
March 2000, found that "the average willingness to
pay for the ABC was 30 per cent higher than the
1999 actual mean outlay: in other words, people
were prepared to pay $48 per head rather than the
then current $37 per head.” The survey found that
while taxpayers wanted to pay less for social
security, defence, industry assistance and a range of
other government services, they were willing to pay
more for the ABC.

Darce Cassidy



Myth makers, culture busters and public opinion

The managing director of the ABC has resigned and, as the
Government mulls over the ABC submission for its next triennial
budget, those with vested interests in the downsizing of the ABC
are sharpening their knives. Do they reflect public opinion, as
they claim? Or are they aiming for a right-wing takeover of the
broadcaster like that attempted in the Shier era?

DAVID MARR has the answers, writing in the SMH 27jan06:

SOMEWHERE high above Ultimo, the little board of the ABC
is already engaged in the task of finding a new managing
director. They're an eclectic bunch - a banker, an anthropologist,
a newspaper columnist, a barrister with a special expertise in
liquor laws plus a staff journalist, all chaired by a former arts
administrator, Donald McDonald.

With money so tight at the ABC, it's fortunate these men and
women have been offered so much free advice to guide them
since Russell Balding made the dazzling announcement a week
ago that he was off to run Sydney Airport.

The Queensland Liberal senator Santo Santoro sent word that
this was finally an opportunity to break the "entrenched, culture
of left-leaning bias" at the national broadcaster. He told
Brisbane's Courier-Mail: "Now is the time to appoint a
managing director who will not be afraid to enforce those rules
and restore respect for the balance and quality of the ABC news
coverage."

It's the dream that never dies. Santoro's message chimes
perfectly with the mood of a board once again talking culture-
busting - this time not just to the editorial stance of the ABC
but to its history of offering journalists and producers the
security of long-term employment. The key words are balance
and flexibility. And despite the ABC's own research, the
culture-busters claim urgent public clamour for these changes.

They have been disappointed so often before. Jonathan Shier
was given the gig all those years ago because he was thought to
have the courage, the flair, the insight etc to break the old
culture of the ABC. Alas for his backers in the Victorian Liberal
Party, those hopes went up in smoke. He wasn't up to the job of
running - let alone transforming - the place.

Shier's backers next picked Trevor Kennedy. When he didn't
make the shortlist, the Treasurer, Peter Costello, put public
pressure on the board. In May 2002, he told Melbourne radio
3AW that the ABC was dithering over the appointment - and
had an entrenched left-wing culture that was "even left of the
Labor Party".

McDonald rebuked him fiercely. "Let me make one thing very
clear: it is the sole responsibility of the board of the ABC to
select the managing director. The board will continue to defend
the ABC's independence, where its strength and relevance lies.
To do otherwise would be an abrogation of its legislated duty to
the public of Australia."

The culture-busters - on and off the ABC board - are not
deterred by their track record for picking duds to do their work.
Nor does public indifference to their great quarrel with the ABC
put them off. Culture-busting voices such as The Australian
simply insist there is mass support.

"The ABC is run by some staff - for themselves and their
mates," wrote the national broadsheet the other day. "This is a

very small group and they are utterly unconnected to the vast
mass of Australians, especially members of the traditional
ABC audience who look to the broadcaster for high-quality
local and imported entertainment and unbiased analysis."

But despite The Bill twice a week and all those other British
fillers, the appalling lack of new drama, too much cooking,
the budget-forced summer suspension of nearly every show
worth watching on television, dud arts coverage year-round
and the creeping political caution of programming, the public
still love the ABC.

The figures aren't secret. Every year the ABC posts on its
website a Newspoll survey of community attitudes. The
results are there for everyone to read. The May 2005 survey
commissioned by the ABC found "nine in 10 Australians
continue to believe the ABC provides a valuable service to
the community, and half believe it provides a very valuable
service".

Westpac would kill for figures like that. The detail is
fascinating. It's not all pluses for the ABC, but it's impossible
to read the figures as evidence of community outrage.
Viewers and listeners want more of this, less of that, but there
is no support in those 50 pages of graphs and bar charts for
the argument that Australians are crying out for root-and-
branch change at the ABC.

It seems bias at the ABC is so insidious that the
public don’t even notice it.

A couple of years ago, Readers Digest asked its Australian
subscribers to name the brands and institutions they most
trusted. The responses were weighted by age, gender etc to
translate them into a true community verdict. The ABC came
in as the sixth most trusted government service, between
public schools and public hospitals. It beat universities, the
CSIRO, the weather bureau, the governor-general and - in
23rd place — Federal Parliament. Among trusted brands, ABC
News beat all the other television news services.

So how can the culture-busters claim to be speaking for the
people in the face of community verdicts like that? They can't
- but among themselves they say it's proof of just how
insidious bias is at the ABC, that it goes largely undetected:
the public are hoodwinked. Given the chance, they would
demand root-and-branch change. So the argument rolls on.

"The real culture that needs to be busted at the ABC is
the culture of poverty.”

In the next few days, accountants KPMG will be presenting
to the Howard Government the results of a huge investigation
into the funding and the efficiency of the ABC. The
Government itself set the terms. Few doubt KPMG will find
the ABC - its government support reduced by more than a
quarter over the past 20 years — is indeed underfunded. And
it's a good bet that KPMG will find that after four years under
Balding, the ABC is also efficiently run.

But will that report ever see the light of day? Right now the
Government has the best chance in a long time to muzzle the
broadcaster. It's not going to welcome a fat, dry report from
the big end of town saying that the real culture that needs to
be busted at the ABC is the culture of poverty.



Accolades for Our ABC

FROM THE RANTS of the sour anti-ABC critics you could
imagine that the ABC was failing dismally. Elsewhere we
comment on the public support for the ABC in general and
on this page we have evidence of the excellence of the ABC
from the experts.

BUT FIRST a rare example of censure of the commercial
media and a reminder of what they get away with.

Media must avoid fanning flames

SOME radio practitioners are fond of calling talkback
shows ‘dial-in democracy’ - as if the ability of people to go
live to air to have their say, no matter how wrong in fact,
misguided in intent or inflammatory in effect, somehow
brings a benefit to society.

Talkback radio can inform and entertain. But it is also the
haunt of a core of uneducated, bigoted, aged insomniacs
carefully orchestrated by clever and manipulative hosts,
universally right-wing, who know exactly which button to
push to yield extreme reactions - all in the name of ‘good
radio’.

And they call it the "voice of the people". It's not. It's the
voice of a very small number of blinkered fools who make
enough noise to drown out the commonsense majority. In
the wake of the Cronulla riots, the old cry has gone up: it's
the fault of the media - and fingers have pointed at talkback
radio and some of its more visible hosts, such as Sydney
market leader Alan Jones on 2GB.

In my view, if the question is "did the media cause the
Cronulia disgrace?", the answer is no. But to the question
"did the media help simmering tensions to ignite, and did
the media fan the flames?", the answer is yes.

Mark Day The Australian 14dec05

In recent issues we have featured the racist broadcasts of
Bob Francis, who was also censured for abusing a judge.
And who can forget some years ago the cash-for-comment
scandal involving John Laws. The penalties are derisory
and nothing much changes.

Another point to make is the nexus between talkback and
the politicians, notably the Prime Minister. How much of his
success is due to his making talkback radio a virtual arm of
government?

And now for something completely different.

The ABC dominates the Walkley Awards for
excellence in journalism

The Walkley Awards are made each year by the Walkley
Foundation whose aims are to are to "organise, administer
and promote the Walkley Awards as well as continuing to
advance the interests of professional and ethical journalism in
Australia."

The judges are all people with a background in journalism.
Judging is a two tier process. Special judging panels in each
category select three finalists from that category. A panel
comprised of members of the Walkley Advisory Board then
selects the winner of each category from among the finalists.
The prestigous Glold Walkley, and the award for journalistic
leadership are selected by the Board.

The Walkley Awards are similar to the Academy Awards
and the Pulitzer Prize in that the judges are drawn primarily
from the relevant profession. ABC staff are represented on

both the Advisory Board and the various judging panels,
but they are heavily outnumbered by journalists from the
commercial media. In 2005, of the 73 judging panel
members only six worked for the ABC. Another two were
retired ABC journalists. Of the eleven Advisory Board
members, who make the final decisions, only one is from
the ABC. The Board is chaired my Malcolm Farr of the
Daily Telegraph.

In testing allegations of ABC bias it is relevant to ask what
the Walkley Foundation, which tends to reflect the views of
the industry as a whole, thinks of the standard of journalism
in the ABC.

In 2005 ABC Television won seven Walkley Awards, ABC
Radio won five awards, while the ABC won the Gold Walkley
for both TV and radio work, and the book award, a total of
fourteen Walkleys.

By comparison:

* The Nine Network won no awards.

* The Seven Network won no awards.

* The Ten Network won no awards.

* SBS TV won one award.

* No commercial radio stations won awards.

Darce Cassidy

ABC New Media & Digital Services wins
8 AIMIA Awards including Best of the Best

ABC New Media & Digital Services, together with various
co-production partners, has won six awards at the
prestigious Australian Interactive Multimedia Industry
Association (AIMIA) Awards, at a ceremony held in
Adelaide on Friday 3 March.

The AIMIA Awards are the peak Australian multimedia
industry awards, acknowledging excellence in new media
content production. ABC New Media & Digital Services had
10 projects as finalists in this year's awards, and won 6 of
the possible 19 categories.

Lynley Marshall, Director of ABC New Media and Digital
Services, said the Awards were a great acknowledgement
of the quality of http:/fabc.net.au content and the
collaborative success of ABC staff and external partners.

"The success of so many of our sites is recognition of the
innovation, talent and hard work of everyone involved in
bringing the content from development to download," she
said. "We share these Awards with the external artists,
developers and producers, together with the organisations
that provided funding support and expertise."

ABC is top media brand

The ABC is our top media brand, with 52% of Australians
recognising it as ‘their ABC’, followed by the Nine Network,
on 50%.

The ABC is equal third (with Woolworths) in a list of ‘most
trusted brands’, with Cadbury, and Bunnings coming first
and second. Nine Network comes in at number seven.

Fast food, alcohol and gambling advertising, worth millions
of dollars to media companies annually, is opposed by
most Australians, according to new research tracking social
change in Australia during the past decade.

More than half (51%) think fast food advertising is
unacceptable, compared with just 18%who support it, the
latest Australia Scan data shows. Even more oppose
alcohol advertising (53%) and gambling campaigns (79%).

Lara Sinclair The Australian 02mar0é



Argonauts, prepare to mutiny!
The strength of Friends of the ABC

‘For more than a quarter of a century now your
organisation has been arousing and channelling public
concern about the ABC, and its commitment to doing that
remains as indispensable now as it was in the beginning.’

This is Ken Inglis, historian of the ABC, speaking at the
national conference of the FABC in 2002. Below are
excerpts from that talk. Editorial comments and links are
inside [these brackets].

The Friends came into being [when Malcolm Fraser had
control of both houses of parliament] as a response to cuts
imposed on the national broadcaster in 1976. | quote from
my book [*This is the ABC’}:

‘When ABC people met at gatherings of their unions, there
was plenty of applause for speakers who said that the new
government was deliberately weakening the national system
in order to mute its independent voice and to make it
compete less vigorously with private enterprise.’

‘Outside the ABC, cells of troubled listeners and viewers
began to form ... first in Melbourne, where they took the
name “Aunty’s Nieces and Nephews”, then in other cities
where they were “Friends of the ABC”, to deplore the cuts
and generally speak out. The Melbourne body described
itself as “an association of citizens committed to the
preservation of an independent ABC.” Friends of the ABC
in Sydney ... expressed the Argonautical concern of people
who had cherished the ABC all their lives and sensed that it
was in peril.”

[Professor Inglis wondered if the Friends was/were unique in
the world. He asked this of a friend who worked for the ABC
for many years before going to the BBC, Anthony Rendell,
who wrote:]

“We don’t have anything as effective as Friends appears to
be on behalf of the ABC. ... I can’t imagine a crowd being
summoned [in the London} as in Canberra just to
demonstrate on behalf of the ABC.” [This is a reference to
the huge demonstrations held in capital cities leading to the
dumping of Jonathon Shier.]

“The BBC approach traditionally,” [continued Rendell] “was
to head straight for Whitehall and Westminster, and
influence the people there, not going out to woo the public.
And very effectively in many ways over a long period.
{BBC] World Service was doing it well in my time. When
budget cuts were threatened, we had a man who simply rang
the House of Lords number a few times, and a few days later
there would be a Lords debate, with a big majority voting
‘hands off World Service’. This infuriated the Foreign and
Commonwealth Office, who after all gave us the money, but
they recognised power when they saw it of course.

“There is a re redoubtable organization here, The Voice of the
Listener and Viewer, very much the creation of a tough lady,
Jocelyn Hay, and it does its best, but is not such a publicly
known body [as the Friends of the ABC].”

Contrast those phone calls from Broadcasting House to
Westminster with what happened in Australia late in 1976. 1
quote again from ‘This is the ABC’.

Ken Inglis

‘No government had ever behaved so radically towards the
ABC as Fraser’s now did when it set about re-writing the
law to make a clean sweep of the Commissioners appointed
by its predecessor. “Argonauts, prepare to mutiny!” called
Phillip Adams. He and Gough Whitlam and others were
addressing a packed Melbourne Town Hall on 23 November
at a meeting convened by Aunty’s Nieces and Nephews to
protest about the government’s policy towards the ABC and
especially to demand that the Bill amending the
Broadcasting and Television Act be not passed in the present
session. The resolutions were sent to all members of the
federal parliament, and the Nieces and Nephews lobbied
against the clause removing the Commissioners.

‘On 30 November in Canberra about a thousand people
attended a lunch-time rally of protest. After Nieces and
Nephews up from Melbourne had done a round of government
back-benches they reckoned that they had nine votes against
the Bill. Delegates from the rally were received by Fraser and
Robinson (the Minister for Telecommunications).’

The Minister told them ... that there was almost no hope that
the government would defer the legislation. ‘But then, on 3
December, the back-benchers lobbied by Aunty’s Nieces
and Nephews induced cabinet to drop from the Bill the
clause removing the Commissioners.’

From these ad hoc beginnings arose the continuing national
organization, everywhere known as the Friends of the ABC,
with some regrets in Melbourne that they were no longer
Aunty’s Nieces and Nephews. The Friends lobbied the
Fraser government in 1982 to reject two recommendations
of the Dix committee which had just reviewed the ABC. The
first was to remove the orchestras from the custody of the
ABC, and on that issue the Friends were shoulder to
shoulder with the ABC’s Commissioners. The second was
the introduction of advertising or sponsorship or, in the new
lingo of managerialism, ‘corporate underwriting’. On that
momentous issue the Friends were against the
Commissioners, who had actually proposed corporate
underwriting in its submission to the Dix committee.

The minister’s explanation of why his government was
rejecting that recommendation was itself a tribute to the
Friends. “It is apparent”, he said, “that many people view the
proposal as a direct threat to the ABC’s editorial
independence and programming integrity.” That had
certainly been the burden of the Friends’ public statements
and lobbying.’

{Here's an example of the effects of public concern on the
ABC from the Canberra rally in Feb 2001.]

When John Highfield spoke, he quoted from an article by
Anthony Rendell about the effects of the new managerialism
on the BBC under John Birt, appointed director-general in
1992. We sat and stood riveted by the shock of recognition
as John Highfield read these words of Anthony Rendell:
“The typical new CEO has not worked in public
broadcasting before, is combative and intolerant of dissent,
and appears driven to measure his success by the degree to

which he exerts dominance over people and organizations.’
>>



Rendell’s commentary, said John Highfield, was a signal
warmning about our ABC.

The Friends had given Highfield a platform he could not
otherwise have had for making public his own and his
colleagues’ concern about the condition of the ABC [under
Shier]. That was true also of Quentin Dempster and other
ABC speakers at the rally. If we are counting up the Friends’
achievements, this is not the least: to give broadcasters a
public platform. They can’t air the problems of the ABC
when they’re on the job. They don’t see the audiences

they’re addressing. Getting out and talking to the Friends,
one senior person in Radio National told me this week, is a
heartening experience.

[Finally Ken Inglis turned] to Errol Simper for two
judgements: that the Friends ‘in some way and to some
extent or another, represents community values and
expectation’; and that ‘If the government or ABC
administration of the day appears intent on certain actions
with which you don’t agree, then — to stay true to the public
broadcasting ideal — you must oppose.’

Lobbying in Canberra - supporting the ABC since 1976

As part of our campaign in support of the ABC’s
triennial funding submission, Friends of the ABC lobbied
the Coalition Backbench Committee on Communications
Policy in Canberra on 13 February.

Our representatives were Glenys Stradijot from Victoria,
Darce Cassidy from South Australia and Jill Greenwell
from the ACT. (Gary Cook from NSW was involved in
our preparation but was unable to get to Canberra on
the day.)

As it happens there were only two members of the
committee present - the Chair, Queensland National
Party MP, Paul Neville (whose interview on The Media
Report on 270ct05 was reported in the iast edition of
Background Briefing) and the Secretary, ACT Senator
Gary Humphries.

The focus of our approach was the ABC's triennial
budget, and we were asking the committee members to
lend their support to an adequately funded ABC.

We wanted to stress:
that any measure of 'adequacy' should include the
value placed upon the ABC by its viewers, listeners,
etc., of whom there are far more than the FABC
membership we were representing;

that external benchmarks - comparisons with public
broadcasters overseas, commercial broadcasters,
and the public's willingness to pay - demonstrate
the inadequacy of the ABC’s funding;

that the manner of funding - triennial, not targeted,
with no content quotas - should not compromise
the ABC’s independence.

The committee members questioned the claim of
inadequate funding. They referred to the ‘high quality’
of ABC programming - so where was the inadequate
funding? There was a lot of discussion about the huge
cut in Australian drama, and we gave other examples
- for example, less political satire; more ‘buy-ins' on 4
Corners; a fall in Radio Australia audiences (for
example, only 7 million in Indonesia today down from
a high of $20 million plus before the major cuts.

It was clear that these two committee members were
sympathetic to the ABC, but that to be persuaded of
the ABC’s underfunding they needed identifiable and

measurable areas where the ABC has made cuts. We
did explain that this isn't easy because the ABC
‘economised’ - less time for research, avoidance of
certain labour-intensive topics, fewer satellite crosses,
etc - and managed to maintain quality only at huge,
hidden cost. The ABC doesn't usually publicise what it
doesn't do, but concentrates on what it does do.

In that context, the external benchmarks become very
important as a source of persuasion.

It was only near the end, in discussion about the
manner of funding, that the question of advertising
cropped up. Gary Humphries we know has suggested
'carefully controlled’, 'limited’ advertising. Paul Neville
suggested to us that it could be said there's not a lot
of difference between the ABC's promotion of its own
products and, for example, a ‘Macquarie Bank's
Australian Story’ or some such sponsorship.

It worried us that they were considering advertising as
a solution to inadequate funding. We said that
advertising was insidious, and what starts off low
profile too easily becomes manipulative. We made it
very clear that the Friends of the ABC were resolutely
opposed to advertising on the ABC, and undertook to
write to them with further information.

We thought the meeting was useful, and it added
weight to our presentation that there were three state
branches represented.

However, the follow up is in the hands of all our
members. (You could copy pages from this issue - eg
pages 5 & 6 and send them to your federal MP with a
covering letter.)

The more that we all inform our federal politicians about
what we value and what we know we’ve lost in the ABC,
the better supported will be those Coalition MPs who do
know the worth of the ABC. It could also be very
effective if individual Friends approach or write to our
local Members expressing our concerns about
advertising, especially if we can give them examples that
illustrate the impossibility of controlling advertising
without ultimately eroding editorial and programming
independence.

Jill Greenweli, President FABC ACT & Region



Flaws in the system

Flaws in the system of choosing directors for the Reserve
Bank were brought to light at Senate Estimate hearings in
February. The Governor of the Reserve Bank, lan
Macfarlane, was answering questions on the controversy
surrounding Robert Gerard who was found to have beenin
conflict with the tax office when appointed a director of the
ARB. Mr Macfarlane said there were concerns about the
way directors were appointed.

"Someone was appointed who had engaged in some
behaviour such that, had it been known, they would not
have been appointed. So | think that that does show up a
flaw,” Mr Macfarlane said. Most importantly he said he
would welcome a system like that in Britain.

The failure of current practice, which includes the way
appointments are made to the board of the ABC, was
described by Nicholas Gruen writing in the Courier-Mail:

CAPITALISM AND DEMOCRACY ONLY THRIVE IN

WELL FUNCTIONING INSTITUTIONS.

The government’s continuing defence of Robert Gerard’s
indefensible position on the Reserve Bank board

exemplifies the current malaise. One by one, independent
institutions feel the pull of an Orwellian vortex of

executive party political power and spin.

Thus governments coast-to-coast, of both political persuasions,
fund political advertising that’s ever more thinly disguised as
public information. Officials holding high office are appointed
and dismissed at whim. After some unguarded concession of
the obvious, they issue ‘clanfications’ to protect their jobs and
their political masters. Upper houses cease reviewing the
governments who now control them. And so it goes. If we want
to protect our institutions, and so secure our democracy against
cronyism, we could start with the Reserve Bank board.

By contrast, Britain’s quieter approach has lifted

expectations of public appointments far higher than ours.

Prime Minister John Major established the Committee on
Standards in Public Life in 1994 after a scandal in which
Conservative MPs asked questions on notice, for £2.000 a
pop from Harrods' owner and once aspiring father-in-law
of Princess Di, Mohamed Al-Fayed.

According to the resulting ‘Nolan Rules’, appointments to
public boards are still made by ministers, but only after
positions have been advertised and a merit-based shortlist
1s compiled by a panel that must include an independent
assessor. Ministers can depart from the procedure -
including by appointing someone not on the shortlist - but
this must be reported to the Commissioner for Public
Appointments who may comment publicly.

Of course these mechanisms don’t guarantee integrity in
government ... but they sure help. Their very existence
sets expectations which are influential even where they are
not technically required. And the Committee on Standards
in Public Life remains a focal point for deliberation on
emerging issues of relevance.

When he was ALP shadow communications minister,
Lindsay Tanner suggested something like the Nolan Rules
for appointments to the ABC board. With shadow treasurer
Wayne Swan flagging policy development on RBA board
appointments, let’s hope the idea catches on.*

Nicholas Gruen The Courier-Mail 7dec05

*It already has. In fact, before the last election the Labor
party adopted as party policy a method of appointing the
board of the ABC based on the Nolan Rules and the other
opposition parties support this position.

Government supporters in the press harp on about bias but
the most egregious form of bias is the appointment of the
ABC board by the Howard government without scrutiny and
without any balance from the other side of politics.

Message from the Board: an excellent year for the country

A word from a director of the ABC, Janet Albrechtsen, writing
In The Australian 28dec05:

PSSST. Keep this to yourself. John Howard will be with us
for a very long time. Even if the Prime Minister hands over
the reins to Treasurer Peter Costello in 2006, the Howard
imprint will remain for years to come. Looking back on 2005,
Howard has put serious runs on the board. He will not be
remembered as a do nothing, occupy the crease kind of PM.

It has been a momentous year for the conservative cause.
Howard has become for Australia what Ronald Reagan was to
the US and Margaret Thatcher to Britain. Plenty of politicians
spend a lifetime gaining power and, when it comes, are so busy
holding on to it that they shy away from controversial but
much needed reform. Think of Malcolm Fraser

Howard, on the other hand, 1s changing Australia to reflect the
way we work, the way we raise our children, the way we're
educated, the sorts of things we expect governments to do and,
more to the point, the things we want to do for ourselves.

Of course, Howard 1s far from the perfect conservative. He
has thrown tax dollars at failed businesses, set up slush

10

funds to massage the passage of reforms (voluntary student
unionism, Telstra), and continues to prop up and pander to
powerful lobbies (pharmacists). Not to mention his obscene
election spending sprees. But, then, reform comes at a price.
And Howard is on the reform path.

Critics go bonkers at the idea of Howard changing Australia.
The level of vitriol aimed at the Prime Minister on each of
these issues 1s testimony not only to the significance of these
changes but also to the fact Howard 1s overturning long
entrenched vested interests, be it in the workplace, on
campus, in indigenous politics and 50 on.

Howard's critics imagine he has some spooky Svengali-like
mfluence over that dumb animal farm known as the Australian
electorate. But, then, Howard haters are forced to talk down to
voters rather than fess up to the fact the PM may be on to
something with policies based on empowering individuals to
make their own decisions, thus neutering a whole swag of
elites who would prefer to call the shots. No wonder his critics
are becoming more feral every day.

No comment.



In the National Interest

Let's set the matter straight. Defending
advertisement-free public broadcasting is
neither left-wing prejudice nor self-
indulgence, it is simply a rational choice of
publicly funded, but not government
controlled, broadcasting. A bit like publicly
funded universities. Or libraries, art
galleries, orchestras, national parks and any
of the other cultural institutions that the
people agree to support collectively. Even
Parliament.

There is a view of broadcasting that it is
naturally a commercial enterprise which God
intended to be paid for by advertising revenue.
According to this view, publicly funded
broadcasting is, indeed, an indulgence and
something that is tacked onto the end of "real"
broadcasting. But there is another view,
developed by public-spirited people in times
gone by. They looked first at the fact that
broadcasting was catried on the public radio
frequencies and decreed that first claim to
those scarce frequencies should be a form of
radio designed for the public good.

Broadcasting has an important cultural
function, particularly on such a large
continent with such a small population. It is
a unifying medium that fosters a sense of
identity within an improbable nation.

Taxes are the way we buy civilisation, and
public broadcasting is an institution of
civilisation. Many of us never listen to
commercial radio or watch commercial
television, but we are still taxed for it. Every
tube of toothpaste that I buy includes in the
price a tax to pay for advertising. My money
is being conscripted to pay for someone else's
entertainment. And there is no way that I can
escape the tax or redirect the revenue to my
preferred form of broadcasting.

By international comparisons, the ABC is a
miserably funded, ultra-frugal public
broadcaster. It does more for less than any
comparable corporation. And by domestic
comparisons, the ABC provides television and
radio services on several networks, Australia-
wide, for less than it costs the run the Ten
television network. And for those who argue
that advertising has no effect on content
quality, I can only say: compare Four Corners
with 60 Minutes and tell me that it doesn't
make a difference. Or imagine what might be
missing from your library if it stocked only
books sponsored by Coca-Cola, Kelloggs,
McDonald's, Shell and General Motors. The
shelves in the nutrition and environment
sections would be pretty bare.

Terry Lane The Age 16/8/03

Keeping the flame alive Kerry O’Brien

Taken from an article based on the Second Bruce Allen Memorial Lecture
held at Macquarie University Sydney 12nov04. Kerry O’Brien is presenter of
the 7.30 Report

This is not an exercise in painting all journalists as white knights
and all the media-minding industry as the black knights . There is a
legitimate and useful interface between the two that can facilitate good,
honest journalism. Equally there is legitimacy in the various institutions
of society — public and private — in protecting themselves against
incompetent, inaccurate, lazy or dishonest journalism. But I believe the
balance is increasingly and unhealthily out of kilter in the way the game is
played today, weighted towards the information managers and away from
the information gatherers.

This isn’t just about journalists gathering basic, practical
information and disseminating it in a way that helps keep society going.
At the heart of what we’re about is the burning need to scrutinise. It’s
been said many times before tonight: power corrupts. The more power
that accrues, the greater the temptation and opportunity for corruption of
one kind or another. It’s often a subtle process. And, as the wisdom goes,
absolute power corrupts absolutely. That’s not some kind of warped
prejudice or paranoia on my part. History, including recent history, is
littered with examples.

The bottom line is that we do need to remind ourselves from time
to time that there really is a noble cause along with the excitement, the
adrenalin, the travel (if you’re lucky), the glamour (if you can find it) and
meeting all those interesting people. It’s part of the process two
Governors-General — Sir William Dean and Sir Zelman Cowan — were
referring to when they talked about reflecting a nation to itself. It’s telling
the stories of our society; it’s plotting our path through history; and
importantly it’s keeping the system honest.

I continue to believe passionately that a strong, well-funded,
genuinely independent public broadcaster is a critical element in that
equation. I don’t believe the ABC we have today is well funded. At the
program level we’ve experienced a funding decline in real terms over the
last decade. Our resources are diminished, which does impact on how we
make our stories and access our interviews.

We’ve also seen from the Hawke years through to the Howard
years an increasing tendency to make ABC board appointments that
appear to be uncomfortably, indeed unacceptably, close to government.
Some of our general programming today is dictated by specific funding
from the government, which I think is an unhealthy situation. It gives at
least the perception of reducing the independence of decision-making
inside the ABC.

The ABC’s integrity has never been under more sustained attack
than it has been in the past decade — endless carping complaints of
systemic bias and seemingly endless processes of scrutiny, none of which
support the broad charge. I deplore the mindset of those who will never be
convinced that there is no systemic bias, no matter how consistently they
fail to prove otherwise. But on the other hand I welcome healthy scrutiny.
And no matter how much our critics carp, the level of public respect and
affection for dear old Auntie never wavers. The ABC recently released its
latest opinion poll conducted independently by Newspoll — they’ve done
them before — and nothing’s changed. The audience approval of the 7pm
news as fair and balanced, has run at 95, 93 and 94 per cent over the past
three years. For The 7.30 Report it’s 89, 87 and 89 per cent over the same
three-year period.

And it’s one reason why I remain optimistic today that we can
keep the flame alive - because I believe our audience is still responding to
the pursuit of excellence, the pursuit of quality that thankfully they can
still discern in our programming.

The views expressed in this article are the personal views of the author and cannot be
construed in any way as reflecting the views of his employer.

11



BACKGROUND BRIEFING

Friends of the ABC Australia Surface Postage
PO Box 7158 Hutt St Adelaide SA 5000 Mail Paid
Australia

PRINT POST APPROVED PP 53002800152

FRIENDS OF THE ABC STATE CONTACTS

ACT NEW SOUTH WALES QUEENSLAND SOUTH AUSTRALIA
Jil Greenwell Gary Cook Elisabeth McClement Joan Laing

GPO Box 2625 PO Box 1391 PO Box 1658 PO Box 7158 Hutt St
Canberra 2601 North Sydney 2059 Toowong QLD 4066 Adelaide 5000

Ph: 02 6253 3531

jgreenwell@ozemail.com.au

TASMANIA
Anne O'Byme
PO Box 883
Hobart

TAS 7000

Ph: 03 6331 1108

aobyrme@bigpond.net.au

Ph: 02 9810 3358
0425 265 930
lourmar@idx.com.au

VICTORIA

Glenys Stradijot
GPO Box 4065MM
Melbourne VIC 3001
Ph: 03 9682 0073
Fax: 03 9682 0074
fabcvic@vicnet.net.au

BACKGROUND BRIEFING is published by
Friends of the ABC Australia

Editor: Joan Laing

Phone & fax: 08 8271 0751
jlaing@internode.on.net

Opinions expressed in background Briefing
do not necessarily reflect the views of
Friends of the ABC Australia.

Visit us at www friendsoftheabc.org
Current and past Background Briefings can be accessed

ph/fax: 07 38707718

WESTERN AUSTRALIA
Roger Raven

PO Box 179
Darlington WA 6070
ph/ 08 9370 1785

roger_58@optusnet.com.au

Ph/tax: 08 8271 0751
jlaing@internode.on.net
www friendsoftheabc.org

FABC Resource Centre
Darce Cassidy

www.friendsoftheabc.org
darce@friendsoftheabc.org

Mob:0421 685 178

at our website along with other current information.
Links on our website will take you to all state sites.

12



