background briefing

quarterly newsletter
September 2006

vol 8 no3
www.friendsoftheabc.org

Public broadcasting threatened

Senator Coonan, Minister for Communications, not long ago
promised an exciting year ahead for the ABC. Exciting for the
government perhaps as it arrogantly rushed the Bill to abolish the
position of staff-elected director on the Board, and soon after
completed its stack of the Board with a third ideological warrior
and a generous supporter of the Liberal party who knows all about
hotels and gambiling.

What an achievement: not one person on the Board with any
experience or knowledge of broadcasting (including the new
managing director); not one person with a background in media
technology; not one person - except for the soon-to-retire
chairman - who has expressed any commitment to public
broadcasting. This is the most opportunist and cynical stack of
the Board in the history of the ABC. (It lost no time in ditching
Chris Masters’ biography of Alan Jones, who is a good mate of the
PM and probably one of the best mates of the Board cabal.)

The Australian editorial writer is in ecstacy. ‘John Howard has
finally begun to make a dent in the left-wing collectivist culture of
the national broadcaster.” The lefties will soon be driven out so
that the ABC can be pulled into line with the rest of the media
soon to be shared out between News Ltd and PBL. Will the ABC
go the way of the Canadian Broadcasting Corporation and SBS? It
is a possibility. Online advertising could be the Trojan horse of
advertising on the ABC.

With the Government’s grip on the ABC tightening and the
projected changes to the rules governing media ownership being
relaxed, the media scene will be radically changed and Australian
democracy will be the worse for it.

friends

e

Reviews 1996 & 2005

In 1996 the Howard government set up the
Mansfield review to advise on cutting back on
ABC functions following the huge slash to its
budget. Mansfield received 10,615 submissions,
which was a record. (A similar review of the
Canadian Broadcasting Corporation at that time
attracted only 150 responses — go to page 7 to
see what happened to CBC.)

On the day before the release of the Mansfield
Report, Laura Tingle of The Age published leaked
cabinet papers which included the comment from
Sen Alston that ‘the impending cuts would enhance
the government’s ability to influence ABC
activities’. The Age editorial the next day said,
‘What ever Mr Mansfield recommends, and
however Senator Alston responds, the Government
will not find it easy to restore public confidence in
its motives with regard to the ABC.

That confidence has never been restored.

The government never made a formal response to
Mansfield’s review or to Mansfield himself. They
must have been sadly disappointed by the public
submissions and Bob Mansfield's report.

At least the Mansfield report was published.

Senator Coonan has refused to release the KPMG
report on its review of the efficiency and funding
adequacy of the ABC. We, the taxpayers, paid for
it; it's our ABC and we must demand to see it.

The last thing the Government wants is good
publicity for the ABC as it unleashes its augmented
board on the public broadcaster.

contents

Whose ABC?

The Board has power

Fourth Estate - censorship at the ABC
Parrots & public broadcasting
Innovation or advertising

Opposite directions for CBC & SBS
An unholy glliance

Distorted views

Brave New Media World

— ONVONONO1AWN

—

Good Governance?

Thanks to Bruce Petty



Ken Inglis’s ‘Whose ABC?’

Like one of those heroic panoramas of the Western
Front - the sun breaking through clouds over a
landscape of craters, barbed wire and mud - Whose
ABC? surveys a battlefield where the dead are many and
the trenches have barely shifted in 20 years.

You reckon the Howard Government has been tough on
the national broadcaster? Ken Inglis has the detail to
convince even the Liberal Party faithful. But the opening
pages of his fine, calm, massive narrative of the ABC since
1983 waste no time plunging into the broadcaster's long
brawl with Bob Hawke and Labor. The catalyst? Richard
Carleton's famous question: "Mr Hawke, could | ask you
whether you were feeling a little embarrassed tonight at
the blood that's on your hands?"

Hawke found ABC reporters impertinent. They attacked
his friends. Chris Masters's investigation into judicial
corruption in NSW, The Big League - screened only after
a highly principled stand by the ABC board and its
chairwoman, Dame Leonie Kramer - inspired grudges in
Labor's Right that are still alive today. Within a year, the
new prime minister was convinced the ABC was out to
get him and Hawke began threatening revenge. His
treasurer, Paul Keating, would make the biggest cuts in
ABC funding for 50 years.

Whose ABC? is a history of old themes playing
themselves out from government to government. Prime
ministers always bully and the ABC often buckles. There
is never enough money to make programs. The board
always leaks. Restructures don't last. Managing directors
never see out their term. Few ABC board directors know
a thing about running big corporations.

The nastiest brawls with government involve the bruised
feelings of our neighbours. The Nationals are the
broadcaster's best political friends. Politicians can dream
of advertising on the ABC but the commercial networks
are damned if they'll share their revenues with the
national broadcaster.

And how has it survived? Because passionate allegations
of bias that go back to the earliest days of the ABC
have never convinced the public. Newspoll found in
2004 that more than 90 per cent of respondents
thought ABC reporting of news and current affairs was
"balanced and even handed".

Inglis has a soft voice, a dry sense of humour and a
biographer's respect for character. His portraits are
superb: the tornado of David Hill, the inky Mark
Armstrong, Melbourne's failed agent of change Michael
Kroger, the sitken mandarin Donald McDonald and the
catastrophe he hired and fired, Jonathan Shier.

The rise and fall of Shier is the thrilling climax of this
book. So many knew what the problems were yet he still
got the gig. Headhunters kept going back to London for
new references: "Most of them dwelt on his nationality,
interpreting his abrasive behaviour as a display of
national rather than individual personal traits which they

David Marr

assumed would not trouble other Australians." He
couldn't hold his temper; he couldn't keep executives;
he couldn't explain his plans; his restructure was
unworkable; he ran up huge bills for redundancies; and
audiences drifted away. Yet Shier hung onto his job for
19 months because he offered Canberra - and sections
of the board - the El Dorado of change.

The narrative spine of Whose ABC? is the search for
change. Readers should be warned that Inglis takes
seriously his duty to record all the many restructures
and the comings and goings provoked by change at the
top and the starvation of funds, particularly over the
past decade. He writes that by 2005, "the money
available for program-making was $60 million less than
in 1995-96".

But the result of this financial bludgeoning has been
reform not revolution. Ideological detractors of the ABC
blame this on Marxist-inspired opposition in the ranks -
and it's true that change has been resisted at times with
operatic fervour at Ultimo and Gore Hill. But Inglis
reveals a deeper reason: no one really has yet imagined
what this different ABC would look like - except that it
would be different somehow, less interested in leshians
and Aborigines and kinder to the government of the day.

Inglis reckons threats to privatise the ABC are over and
Canberra is stuck with the place because - despite all
the excesses recorded in this fat book - it's what
Australians want.

Twice the Howard Government has sent in experts to
look the place over as a prelude to taking it apart. In
went Bob Mansfield - ex-Fairfax, ex-Optus - in 1996 and
management consultants KPMG in 2005. They came to
much the same conclusion. Mansfield recommended,
"That the ABC should continue to be the public
broadcaster so cherished by Australians."

Whose ABC? doesn't answer all the questions. It can't. Its
great achievement is to chart the terrain on which the
heroes and hucksters of our public life have been brawling
for the past 20 years. It's remarkable living history.

smh 8aug0é

Thanks to The Advertiser



Still broadcasting without fear or favour?

Ken Inglis

“Mr Windschuttle’s appointment seems to me the most provocative ever made.”

The Melbourne Herald-Sun reported on May 23, 2006
that the Howard Government had announced the
appointment of Mark Scott, former Fairfax executive, as
managing director of the ABC for the next five years.

In fact the Howard Government had done no such thing.
The chairman of the ABC’s board, Donald McDonald, had
announced the appointment and John Howard’s Minister
for Communications, Senator Helen Coonan, had
welcomed it. This mistake was not trivial. The report
betrayed, and further disseminated, a serious
misunderstanding of the ABC’s character as a statutory
authority.

When the Australian Broadcasting Commission was
constituted in 1932, parliament gave the governing body
[the ABC board] the power to choose the chief executive.
The legislation turning the Commission into a Corporation,
drafted for Malcolm Fraser’s Government and carried
through by Bob Hawke’s in 1983, retained that provision.

The ABC has never enjoyed complete autonomy in its
relationship with politicians, and never will, depending as
it does almost entirely on public funding; but that clause
in the Act is a precious protector of its freedom to
broadcast without fear or favour.

Misunderstanding of the arrangement has long been
remarkably widespread. Though the board’s choice of
Brian Johns as managing director in 1995 was welcomed
at the time within both the Labor Government and the
Opposition, the Sydney Morning Herald nevertheless
proctaimed Johns “Labor’s choice”; and later, in The
Age, Ken Davidson named both Johns and his
predecessor David Hill as cases in which “the Hawke-
Keating Government appointed its men to the top job”™.

The appointment of Jonathan Shier, managing director
from March 2000 until the board induced him to resign
less than 18 months later, also became in retrospect a
government job. Having interviewed nearly everybody

involved in the selection | can find little or no evidence
of political pressure on Mr Shier’s behalf.

But Robert Manne in the Herald and The Age looks back
on the appointment as the Howard Government’s
“attempt to take control of the ABC”; the publisher
Richard Walsh cites it among “a string of inappropriate
appointments” made by the Howard Government; and
Juliette Hughes in Eureka Street can say that Howard
“installed as boss Jonathan Shier to run the organisation
into the ground”.

Just how such misreadings have arisen and persisted is a
puzzle | explore in my book.* Sometimes they rest on pure
ignorance. At other times they betray a suspicion, which
mellows into a conviction, that the government must really
have been the agent, whatever the formalities.

Appointing the managing director is not, however, as
Gerald Henderson asserted in the Herald on June 20, the

only important decision the board makes. Over the years,
documents and reminiscences reveal a continuous
negotiation, usually but not always amicable, between
board and management over where the border is to be
drawn between the territories for which each is responsible.

The ABC might have abandoned Radio Australia in 1997
but for the resistance of a narrow majority on the Board.
in 1999 Brian Johns announced that subject to Board
endorsement the ABC would do a lucrative deal licensing
Telstra to take material from ABC Online. The board
deferred endorsement, and eventually accepted Jonathan
Shier’s recommendation that the deal be aborted.

This scheme might well have gone ahead, for good or ill,
but for strenuous lobbying against it by the staff-elected
director on the board, Kirsten Garrett. The government
has lately used its newly gained majority in the Senate to
remove that board member. It has also appointed three
new members, Ron Brunton, Janet Albrechtsen and Keith
Windschuttle, who had been severe public critics of ABC
programming policy.

Mr Windschuttle’s appointment seems to me the most
provocative ever made. Last year he said in a lecture that
the ABC should be commercialised in order to break its
Marxist culture. The Minister, as Errol Simper observes in
The Australian, as “all but publicly invited the ABC board
to consider advertising”. Recent appointments may well
have yielded a majority on the board favourable to that
innovation.

From the beginning of 2007 the board will have a new
Chairman. Donald McDonald, who has held that position for
ten years, and has done at least as much as any of his
predecessors, | believe, to protect the traditional character
of the ABC.

What if the new Chairman (to be chosen by the end of the
year) were to ask the government on behalf of the board to
clear the way for advertising by amending the Act? So long
as no Coalition Senator defected, that could be done as
briskly as the abolition of the staff-elected directorship.

The new managing director would then be managing an
organisation rather different from the one that has been
nurturing our culture for the past 74 years.

Online Opinion posted 10aug0é

.1,‘ Wi ;‘blll piv T _‘-"H.H\

gt Swelfered Fiean =
po titnal Pawey. hadeines; 'lﬂl

Thanks fo Bruce Pety

3



Fourth Estate?

What are the essential roles of a public broadcaster?
Elsewhere in this edition, in News for Parrots, we
suggest that one key function is to provide a public
forum where the nation can talk to itself.

Another essential role is to hold powerful individuals
and institutions up to scrutiny - to shine “the
disinfectant of sunlight” on the activities of
governments and oppositions, union officials and
business leaders alike.

In the ABC decisions about stories which might
embarrass powerful people are usually made by the
relevant editorial manager; however, when there is the
prospect of costly defamation procedures, the matter
may be referred to the Board.

How the Board has dealt with two reports by Chris
Masters, one of Australia’s most respected investigative
journalists, is worth recalling.

In 1983 Masters has prepared a Four Corners program
which investigated corruption in Rugby League. In the
program a reconstructed scene, based on sources which
Masters believed reliable, showed the Chief Magistrate of
New South Wales, Murray Farquhar, telling other
Magistrates that the Labor Premier, Neville Wran, had
instructed that Kevin Humphries, accused of defrauding
the Balmain Leagues Club of $50,000, was not to be
committed for trial.

Such an allegation had the potential to bring
down the Premier and the Chief Magistrate. If the
allegations proved unfounded, it also had the
potential to damage the reputation of the ABC,
as well award Farquhar and Wran substantial
damages against the ABC. Wran had been invited
to appear in the program. He declined, and
threatened to sue for defamation. However both
the ABC legal department and external senior
counsel said that the program was defensible.

The then ABC Chairman was Dame Leonie Kramer.
After consulting two other Board members located

Darce Cassidy

in Sydney, Kramer agreed that the broadcast should
proceed. Both Wran and Farquhar sued. A subsequent
Royal Commission found against Farquhar, who was later
imprisoned, but exonerated Wran. Wran’s defamation
action was later settled out of court.

Now, some twenty-three years later, a decision on the
publication of a biography of Alan Jones written by Chris
Masters was also considered by the Board. Once again the
issue of a possible defamation action arose. Once again,
both internal and external legal advice was that the
publication was defensible. This time the book was canned.

The nervousness over the Jonestown issue seems to
revolve around a possible suggestion in the book that
Jones is gay. A number of commentators have doubted
that it is any longer defamatory to suggest that someone
is gay, and even if it were such an accusation hardly
compares to suggestions that senior political and judicial
figures acted to pervert the course of justice.

What then has happened in the twenty three years since
the Farquhar case? One explanation is that the Board
has simply lost its courage, while the other, put forward
by ABC management on behalf of the Board is that lower
standards apply to the ABC’s commercial activities,
including its book publishing arm.

Whichever explanation you accept, the Board has let

the ABC down. Thanks to Bill Leak

{ Bl M7 Liee= |
s ’i!' ARsl

Razer's edginess

ABC broadcaster Helen Razer's decision to hit the dump
button when distinguished film maker Bob Weis began to
criticise ABC Board member Keith Windschuttle indicates
how nervous some ABC staff had become.

Razer and Weis were discussing Weis's film Women of the
Sun, which had compared the position of Aborigines in
Australia to Holocaust survivors. According to an Age
report, Weis said "while David Irving, the Holocaust
denier, sits in prison the Australian Government ... ",
before he was cut off. Weis said that he intended to
conclude the sentence with "has put our chief Holocaust
denier on the board of the ABC." This was an apparent
reference to Keith Windschuttle, whose book The
Fabrication of Aboriginal History has argued that the
massacres of Aborigines had been exaggerated.

While we can have some sympathy for Razer, it seems
that she acted prematurely in cutting Weis off. In a
newspaper situation if you fear something may be
defamatory you have time to reflect on it, or even get a
legal opionion. In live radio, you have seven seconds to
make a judgement.

The most likely explanation is that the continued attacks
on ABC staff by Windschuttle and a range of other right
wing commentators have made ABC journalists unduly
nervous. Windschuttle may well have been annoyed and
offended by being compared to David Irving, but it is
doubtful that such a comparison is defamatory. Razer is
a feisty and experienced broadcaster; her action in this
case was out of character, but may well have been a
reflection of the current climate within the ABC. DC



News for Parrots

Good evening. Here is the news for parrots. No
parrots were involved in an accident on the M1 today,
when a lorry carrying high-octane fuel was in collision
with a bollard ... that is a BOLLARD and not a
PARROT. A spokesman for parrots said he was glad no
parrots were involved. The Minister of Technology
[photo of minister with parrot on his shoulder] today
met the three Russian leaders (cut to photograph of
Brahnev, Podgomy and Kosygin all in a group and each
with a parrot on his shoulder) to discuss a £4 million
airliner deal ... [cut back to narrator] None of them
went in the cage, or swung on the little wooden
trapeze, or ate any of the nice millet seed yum, yum.

That's the end of the news....
Monty Python's Flying Circus - Episode 20

"There's no such thing as society" is perhaps the best
remembered of Margaret Thatcher's statements. What
she said was wishful thinking rather than a statement
of fact, but if the attacks on public service
broadcasting, in both the UK and Australia, succeed,
Thatcher's wish may indeed become true.

Opponents of public broadcasting are arguing that it is
an anachronism in the digital age. Hundreds and
potentially thousands of channels are available through
Pay TV. The diversity of subject matter on the
Internet is staggering. Virtually anyone can start their
own blog. Virtually anyone can become a regular
international broadcaster, as my nineteen year old son
has been for the past year or so, by producing their
own weekly podcast in their bedroom.

However there are already signs that this may be
leading to a fragmentation of audiences. While
audiences appear to be fragmenting, and while the
number of different voices on the airwaves, or in
cyberspace, are growing, the big players, Microsoft and
Murdoch, Bertelsmann and Berlusconi are standing at
the gateway. They don't control that gateway, but
they have a great deal of influence over where users
choose to travel.

British anthropologist, Professor Georgina Born, the
author of Uncertain Vision: Birt, Dyke and the
Reinvention of the BBC, in conversation with Gerald
Tooth on Radio National's Media Report, explained the
critical role of public service broadcasters in the
development of public opinion in the U.K:

...really, until the advent of national radio in the '20s and
growing in the '30s, there was no such thing as a
national public, and no such thing as a national culture
to speak of, There were various sorts of bands of elite
publics [or sub-cultures], and there was of course a
growing labour movement and working class identity.
But the creation of this pan-class, truly national kind of
body of opinion, depended on broadcasting's arrival. It's
a very powerful argument, and I think its intimate links
with the growth of mass democracy and universal
suffrage are crucial.

Darce Cassidy

While the BBC, and the ABC, have played a key role in
establishing a universal public sphere that is necessary
for effective democracy, their representation of the
national culture has often been, in Georgina Born’s
words “flattening, monolithic and homogenous” .
National broadcasters need to be “responsive to new
groups in society to the diversity, the heterogeneity, to
multiculturalism, to indigenous peoples' voices and so on”.

Public service broadcasters, as the ABC Charter makes
explicit, must both contribute to unity, to “a sense of
national identity” at the same time as they celebrate
diversity and “take account of the multicultural nature
of the community”.

Professor Born was critical of some Australian
academics who she said had over emphasised the need
to represent diversity to the point that fragmentation
of audiences was in danger was threatening the need
for unification.

We need a universal public because it mirrors our
political system, the Federal political system. We need a
space in which all those micro publics can talk to the
majority, and the majority can be expected to listen. And
only mass channels provide that kind of universal space,
now that for example a newspaper market is more and
more segmented as well.

Put simply, while specialist services for sub-cultures -
parrots, stamp collectors or cricket fanatics - are
important, so to is a national forum in which we can all
take part.

Ken Inglis, in his recently published Whose ABC? The
Australian Broadcasting Corporation 1983-2006, made
a similar point:

All in all it is likely that viewers and listeners in the
digital age will become even more reliant on public
broadcasters for electronic representation of their
nation's character, and the human condition .... There is
plenty of life yet in the adage about the ABC and its
equivalents elsewhere, that they address their audiences
as citizens, not consumers.

Narrator: And while that's going on, here is the news
for gibbons. No gibbons were involved today in an
accident on the M1 ...

in our next and last issue for the year we will
expand on the issue of public broadcasting and its
place in a democratic country. We welcome your
letters on this fopic (and others). Get your letter in
by November 10 and please keep it succinct.

background briefing

editor joan laing
jlaing@internode.on.net

po box 7158 hutt st adelaide sa 5000



Evolution must embrace digital, not advertising Quentin Dempster

Quentin Dempster, whose staff-elected position was
abolished before he could take it up, argues that there are
bigger issues facing the ABC than who is on the board. But
is this board equipped to handle them in the public
interest?

KEITH WINDSCHUTTLE ON THE ABC BOARD? It is all
highly diverting and a bit of a hoot. But when the digital
revolution is transforming online, print, radio and
television media globally, what Australia desperately
needs is a board that understands the exciting
possibilities for enhancing the quality, programming
range, innovation, reach, professional training and public
value of the ABC.

And all we get from the federal Government is tired,
old, adversarial, party-political patronage and
ideological influence peddling.

Podcasting is taking off. Web TV is ready to take off.
So, too, is click-per-view video. Digital radio is ready to
take off. Free-to-air digital multichannelling is ready to
take off.

Australia has the capacity to exploit the extraordinary
capacity of digital free-to-air broadcasting, with the
ability to split the transmission into 35 standard-
definition channels. An FTA [free-to-air] set-top box
costs about $100. It is a once-only cost compared with
$50 to $100 a month for Foxtel's multichannels or $30
to $100 a month for an internet service provider.

FTA digital is extraordinary. For the public
broadcasters we could have English and other
language channels, multiple technical, skills and
further education channels, community access, arts,
culture, history, documentary and innovation
channels. As well, there could be fully commercial
entertainment, information and sports channels locally
and networked. The public broadcasters' contribution
to a digital Australia could be funded by the sale of
digital spectrum to the commercial operators.

The analog transmission could be switched off by
January 2008 rather than the present 2010-12
vague deadline. (Incidentally, simulcasting in analog
and digital is costing the ABC, that is taxpayers, $143
million a year.)

For the public broadcasters, the costs of production of
content are coming down with digital cameras and
desktop editing. This can breathe new life into regional
and rural services as well as high-end drama and
documentary.

Yet all we get from the Government is Windschuttle and
a still formally undeclared agenda to make the ABC
board consider fully commercialising the ABC's output,
first through online advertising and then, perhaps,
through free-to-air radio and TV advertising.

theforum@theaustralian.com.au 22jun0é

ABC advertising is here

| want to speak briefly about the latest initiative of the
ABC Board to establish a third party website called
Countdown.com.au. Media Watch reported last Monday
that the website took advertising. In a letter to the
program, our new managing director Mark Scott said the
Countdown website was a wholly-owned ABC site set up
by ABC Enterprises to develop new business revenue
streams through product and content sales,
merchandising, downloading ... and advertising.

Mr Scott seemed to imply that an ABC website taking
advertising was not unprecedented as ABC-published
magazines like ABC Cricket or Delicious or Gardening
Australia had all taken advertising.

There is a difference, | believe. In the digital revolution
broadcasting is morphing into cybercasting. | note on the
ABC's Countdown website there's video streaming,
blooper video clips, rare behind the scenes video footage
that a Countdown Club member can click per view.

I think it is time for the ABC Board to table the legal
advice on which it relies for its approval of cybercast
advertising. My obvious fear is that the ABC Board is
only one small step away from making a disastrous
decision to allow advertising on the mainstream ABC
website - one of the most trusted and most used in the
country.

Quentin Dempster

The ABC Act Section 31(1) says: "The Corporation shall
not broadcast or televise advertisements". That is the
black letter spirit and intent of the ABC Act. | know it
was written before the internet was invented but the Act
and the Charter sets out quite clearly the ABC's public
purpose. Countdown.com is the thin edge of the wedge
for ABC broadband/cybercast advertising. It trades off
the one piece of integrity we have ... the ABC's perceived
non-commercial character. It involves a substantial
commitment of resources and financial risk and a large
amount of public angst ... and for what? Pin money.

The financial returns will never and can never be
realised because the stated desire of government is to
lessen the drain of the ABC on the public purse. Hence
any profits gained will be matched over time by a
lessening of the operational base funding appropriation.
It's a zero sum game. A no brainer.

If the central public purpose of the ABC does not hold,
if the centre continues to be hollowed out, the ABC will
fly apart. That is what the ABC is risking under the
McDonald Board.

An extract from an address by broadcaster Quentin
Dempster, ABC staff-elected director (in exile}, to the
Communications and Media Law Association seminar.
3aug0é



Take'CBC back to its role as a public broadcaster, séys report

ABC board take note

The Canadian Broadcasting Corporation is in danger
of losing its way, "must ... stop competing with the
private sector to fulfil its mandate”, urges a major
Senate report. The report also calls on the federal
gavernment to beef up rules to prevent media
consolidation and greater authority to review
proposed media mergers. The report, three years in
the making, urges the federal government to lead
the CBC, particularly the television side, back to its
role as a public broadcaster.

The CBC has a duty to provide Canadians with
quality, commercial-free programming that doesn't
focus on attracting higher ratings, the report says.

“CBC has to get back to its roots,” said Senator Jim
Munson, a member of the Senate’s transport and
communications committee, which issued the report.
“We want the CBC to complement what’s going on in
the private sector, not necessarily compete.”

Significant budget cuts by the federal government of
about 20% since the early 1990s have forced it to
compromise its mandate and seek advertising revenue
as if it were a private broadcaster, the report says.

The cutbacks have "forced CBC television to focus
on ratings rather than on its core mandate, public
broadcasting.” The committee urges the government
to commit to a long-term budget that provides
stable funding to help the CBC return to its roots.

It also urged that appointments to the CBC's board

of directors should undergo parliamentary review.
AAP 20jul0é

SENATOR JIM MUNSON was interviewed by Gerald Tooth on
Radio National's The Media Report of July 27. Munson told
him: "We feel the CBC, as a public broadcaster, should get
back to the basics. And we've said: 'Get out of advertising.'
The Government should have a 10-year program, a
sustainable funding program, for the CBC to do what it's
done best in the past: give Canadians Canadian content,
Canadian news and so forth. We've ruffled a few feathers
with our recommendations. But we feel it's very important."

Tooth: We're here in Australia talking about the possibility of
the ABC carrying advertising. Why have you made the
recommendation to move away from that commercial
component and how would the CBC continue to be funded at
the level it is if it doesn't have advertising?"

Munson: "We believe in public funding. In Canadian dollars the
CBC receives $1 billion ($A1.15 billion)* a year from public
funds, not very much when you think about that sort of
thing. And CBC receives $400 million ($A470 miillion) from
advertising. We think the shortfall can be made up with the
public. For example, listening to CBC radio in this country is a
treasure. | come from private broadcasting and | understand
private broadcasting and understand the advertising revenue
stream. But what the CBC in this country gives us is a
mature, independent, public voice, the only public voice in
this country. If we allowed advertising on CBC radio, on which
there is (presently) no advertising, | think it would be the
death knell of our public broadcasting system.”

*At $A1.15m of public funding plus $A470m from advertising, the CBC
considers itself ‘one of the worst-funded public broadcasters in the
world'. The equivalent for the ABC is $A640m (plus $143m for
transmission).

SBS to place ads in redefined ‘natural breaks’

The numerous people who don't want program
interruption, possibly 99 per cent of viewers insofar as
can be judged from the scribe's mail, might be
dismayed by a recently released SBS document entitled
"Guidelines for the placement of commercial breaks in
SBS television programs". In truth, dismayed may be
one of the great understatements.

The guidelines reveal, for example, that with drama and
comedy SBS now believes a break is acceptable when
there is "an obvious and dramatically significant lapse
of time in the action". Or, a break can be inserted
should there be "a change of scene" or "a change of
characters".

With documentaries, once SBS's programming strength,
a commercial break can be occasioned by "a change of
topic". A break could even occur should there be "a
change of method or treatment” or should "new
participants" be introduced. With news and current
affairs, SBS believes a commercial break is in order
"between separate items in news bulletins and program
segments in current affairs".

There's more, a great deal more, but you'll have already
got the broader picture. In other words, SBS appears
intent on creating a set of guidelines which will allow it
to insert commercials pretty well anywhere, at any
time, and into pretty well anything. The only difference
between SBS and Ten, Nine or Seven will be that SBS
will be, at least notionally, confined to five minutes an
hour of commercial material.

How long it'll be content with five minutes an hour might
be something Free Television Australia (the commercial
television lobby, not known for any frenetic enthusiasm
for a fourth free-to-air commercial channel) might want to
ponder. SBS plans three slots for commercials in a half-
hour program. If the scribe's mathematics are correct, and
based on normal program running-times, this means

a block of commercials every eight minutes. Hour-long
programs will be interrupted every 13 minutes.

It's quite a prospect, is it not? Yes, we can hear the
enthusiastic cheering and stamping out there.

Errol Simper Media The Australian 31aug0é



Unholy alliance of the Right-Wing Commentariat and Government
The ABC is under constant attack in The Australian and other Murdoch newspapers

Political power in Western democracies is no longer
just a matter of gaining an electoral mandate in the
form of a parliamentary majority. It is more and more
becoming a matter of gaining control of the
(electronic) media as well. i

Whose ABC?, Ken Inglis’ book on the ABC, is in part a
story of the battle for control of the ABC by
governments since 1983. [My words, not Professor
Inglis’s.] Part of the reason for the greater success of
the Howard government in intimidating and crippling
the ABC is the co-operation it receives from the
Murdoch press in general and the ‘right-wing
commentariat’* in particular. Andrew West sees this as
a kind of organised league of interests:

This form of ‘movement’ commentary/activism is lifted
straight from the playbook of American conservatism,
which has worked so well for its practitioners. You
disperse your supporters throughout the media and think
tanks and make sure they all parrot the same line. As
David Brock, a former ‘movement’ journalist in
Washington ... revealed in his 2002 mea culpa, Blinded
by the Right, this chorus helps build a momentum, a
feeling of inevitability and unanimity for certain
policies. ii

in online magazine New Matilda Andrew West examines:

the vast conspiracy involving the Liberal Right and much
of the News Limited press to keep Labor out of office
federally and destroy an already weakened labour
movement.

Not only do Murdoch’s newspapers barrack unstintingly
for Howard at election time, between polls they keep
readers on a drip-feed of government propaganda.

The ideological lock step .. of Piers Ackerman in Sydney’s
Duaily Telegraph, Andrew Bolt in Melbourne’s Herald Sun
and the Prime Minister’s office is well-documented.
Akerman and Bolt ... consider themselves part of the
‘movement’ whose duty it is to echo, through (very skilful)
populist repackaging the official line of the current federal
government, be it on industrial relations, the Iraq war, or
national security laws. ii

And of course the ABC.

But when strategically placed commentators dutifully
echo the party line to achieve a common aim — the
perpetuation of the Howard Government — let’s call it
what it is: a Right-wing conspiracy. It’s not in the
shadows, but it’s a conspiracy nonetheless. ii

Murdoch wields immense power with his control of media
organisations worldwide; he dominates the commercial
mediag woridwide. His perceived rivals are the public
broadcasters in Britain and Australia, the BBC and the
ABC. For at least the last 3 years there has been a cabal
of The Australian newspaper and the Howard
government, and one of its most hated targets has been
the ABC.

This can be seen very clearly in The Australian’s
consistent support for the Government’s policy on
funding private schools and its attacks on public
education and the teaching of English and history, for
example. But it is most vicious in its denigration of the
ABC and its alleged bias.

The covert policy of the government is to rid the ABC of
its ‘capture’ by so-called ‘left-wing’ producers and
presenters.

Jonathan Shier decimated the program makers when he
was let loose on the ABC in 2000, bringing it to its knees
at great cost, human and financial, before the Board
came to its senses and manoeuvred his removal after
only 19 months. We - Friends of the ABC - heaved a
countrywide sigh of relief and trusted that a lesson had
been learnt. Not so. The campaign waged by the
Commentariat (and ambitious Liberal senators) has been
unceasing and has been ramped up since the Coalition
gained control of the Senate.

Well, it’s amazing what a Senate majority can do. The
Government knows that it can now ram through any changes
it feels like to the corporate culture of the ABC. It knows the
Labor Party is utterly distracted by its own melancholia and
frustration. And it knows that the elitist, Howard-boosting
commentariat from the commercial press would love another
chance to deride what it sees as the soft-Left social
engineers at the ABC. i

The noises from Canberra suggest the temptation to mould
the ABC to the Government's liking is strong. To some
conservative ideologues, the existence of the ABC in its
present form is an anathema, a hangover from an age when
government intervention in certain industries was considered
in the national interest. Yet the ABC's staunchest critics
sometimes have difficulty identifying what they dislike about
the concept of a public broadcaster. il

One can quibble at the notion of John Howard ‘dispersing
his supporters throughout the media’ but the columnists
mentioned have long supported Mr Howard and are united
in their failure to make any criticism. Some are regular
‘couch commentators’ on the ABC’s Insiders and others
have regular commenting stints on, for example, RN’s
Breakfast. None seem able to acknowledge the irony of
this.

Joan Laing

* Journalists who no longer report the news but support the
Government in opinion columns.

i Jose Borghino New Matilda 5apr0é
il Andrew West New Matfilda 19jul0é
iii Editorial The Age 28mar0é

Iv Wayne Sanderson Crikey 6jul0é

Lectures from The Australian about bias are like
lessons in airline safety from Osama bin Laden —
hypocritical and, as it happens, counter-productive. iv




Political language is designed to make lies sound truthful. George Orwell

Some Liberal senators have based their careers on
pursuing the ‘bias’ of the ABC. Senator Santoro, now
elevated to Minister for Ageing, was wont to hog hours
in Senate Estimates pursuing the ABC’s alleged bias
with literally hundreds of nitpicking questions. He has
been replaced by Senator Fierravanti-Wells, who has
surpassed Senator Santoro’s efforts by perceiving bias
in a program she hasn’t seen - Bastard Boys - because
it is still in production. (Bastard Boys is a drama about
the 1998 water-front dispute.)

QUESTIONS IN THE SENATE on 17 August.

Senator Clare Moore: Does the minister agree with her
colleague Senator Fierravanti-Welis that Bastard Boys is
part of ‘an anti-government, pro-left agenda at the ABC?
In her reply Senator Coonan said:

I have to compliment Senator Fierravanti-Wells - and prior
to Senator Fierravanti-Wells taking a particular interest in
these issues, Senator Santoro — for having ensured -

Senator Wong,: .. condemning a program she hasn’t seen.

Senator Coonan continued:

- that the National broadcaster’s complaints handling
process works appropriately. They are quite right to bring to
the attention of the ABC issues that they perceive as being
biased and otherwise not delivering on the ABC’s charter.”

This could be a foretaste of the kind of intervention ABC
programming would endure if the government is
successful in getting the control over the ABC that it is
pursuing, especially when you factor in the funding. The
much-trumpeted $30m in the May budget for ABCTV
local content cuts out in three years. So Bastards
beware. There'll be no more where that $30m came
from unless you conform to the pro-Government agenda
of the religious right. JG

“FILTH TARTED UP AS SATIRE”

Quote from Senate Estimates used in ad
for The Chaser's War on Everything DVD.

Distorted social view

Recently, in one week there were three articles in The
Australian abusing the ABC, and hardly a day goes by
without a sideswipe of some kind at the ABC and
generally several. Sometimes these articles are so inept
they do the ABC a favour. One such was by social
commentator Bettina Arndt, 14aug06, who is enraged by
‘the distorted social view of the ABC'.

“Tune into ABC news or their major current affairs
programs you'll hear the endless drum roll of stories
banging on about aboriginal issues, the environment, or
their latest obsession - banning junk food - plus feminist
priorities like domestic violence and sexual abuse.” And:
“There's a host of social issues that simply never get a
run on the ABC because of the blinkered social attitudes
of the journalists running the shows.”

| found this most unlikely and trawled ABC Online for
evidence of the topics allegedly ignored by the ABC. My
letter was published in The Australian the following day:

“A search on the ABC Online for these topics on ABC
programs brought up 174 matches for 'de facto families',
401 for 'research into childcare’, 765 for 'single mothers
in work’, and 177 on the 'effects of divorce on children’.
These are across the whole ABC spectrum.” | went on to
say that “Bettina Arndt herself has had a pretty fair go on
the ABC, with 46 mentions of participation in ABC
programs. And note that the gripes published yesterday
were first broadcast on the ABC, on RN’s Counterpoint.”

e TRoUEE Wil TE AT U L
i (o ThEY Rund THE e STolyf
Lt am | g
A e T M W EiNT o Wl
; 8 .- b _!-"I-'.' P
Thanks to Lindsay

Big Bob Francis: ‘am | a normal bloody human being?’

Good question. Magistrates and grannies across Adelaide
celebrated the news this morning that radio shock-jock
Bob Francis has been sentenced to nine weeks in prison
over his comments that a magistrate's face should be
smashed in. But the smirk on magistrate Gary Gumpl's
face won't last long since Francis has escaped going to
jail - instead he's been fined $20,000 and been put on
an 18-month good behaviour bond after being convicted
on two counts of contempt of court.

in October last year Francis used his top-rating evening
program on Adelaide's 5AA to discuss the case of
Robert John Walker, who'd been charged with
possessing child pornography. Walker hadn't entered a

plea at the time, but during the program Francis said
Walker was guiity and went on to describe the case as
"worse than Snowtown."

"Am | here as a normal bloody human being or do judges
live in another world?” said Francis. "Oh, smash the

judge's face in." Supreme Court Justice Bleby also fined
5AA station owners Festival City Broadcasters $80,000.

Crikey suggests that Bob the bully keeps his anger in
check by steering clear of talkback callers like Constance,
the "stupid old lady” who infuriated Francis so much last
year that he called her a "d-ck brain" on air.

Sophie Black Crikey 25aug06



The Brave New Media World

Current proposed changes to cross-media ownership
rules and restrictions - tinkering round the edges of
media ownership, and the retention of only three
free-to-air television networks - have received minimal
response in the print media. The new laws have yet to
pass the Senate and may still fail or have yet another
rejig. We concentrate here on comments opposing the
changes. interestingly, our main source is Crikey.com.

Former Australian Prime Minister, Malcom Fraser:

Let's be clear: the federal government's proposed
media law changes will be extremely unhealthy for
Australian democracy and for the political management
of the country.

If some of the major television and newspaper interests
were to merge as a result of these proposed laws,
media power would be consolidated in ways that would
never have been contemplated in the past.

If a media owner with this level of power decided to
turn his guns on one political party, for example, that
would almost guarantee that party would lose an
election. The power in a few hands would be
enarmous. And which minister or parliamentarian would
risk antagonising a proprietor who possessed so much
power?

If the new laws pass, the remaining media owners will
have an enormous capacity to influence opinion and
ration news. You only have to look at the news and
opinion page coverage now between Fairfax and News
Limited newspapers to see a major difference - and to
see that one of our two major newspaper publishers is
already heavily influenced by the views of American
neo-conservatives.

In any case, support for the end of the cross-media
rules is not, in reality, support for a free market
because there are still many regulations left in place.
The most important thing is that existing television
stations are protected from competition.

And even before any more concentration occurs there
is already a severe limitation on Australian media. In my
time in politics there were seven or eight major
newspaper proprietors, a number which has now been
cut in half. The proposed cross-media changes would
almost certainly cut the number of proprietors even
further - and it says something about the character of
a nation that would allow this to happen. Crikey 28jul0é

TV's moguls learn the masses are revolting
Matthew Ricketson The Age 26jun06

The concentration of media ownership, stacking of public
broadcasters and the erosion of Parliament's ability to
hold the government accountable have made the cross-
media laws more relevant today than ever before. Any
relaxation of these laws in the current climate will have
serious implications for the health of Australian
democracy.

10

Media ownership in Australia is already highly
concentrated by OECD standards. This has enabled the
major media players, particularly News Ltd and PBL, to
have a disproportionate influence on democratic
processes. The easing of the cross-media restrictions will
lead to a further concentration of media ownership,
resulting in a reduction in the diversity of information and
opinion available to the public.

Allowing the further concentration of the commercial
media sector will harm Australia’s democracy. Rather than
kowtowing to the major media players, the government
should be promoting greater media diversity, re-
establishing the independence of the public broadcasters
and enhancing the accountability functions of Parliament.

There will be a snatch and grab operation among the
country's media companies if the government's
proposed reforms for the sector go ahead.

Paul Keating Crikey 24jul06

Helen Coonan's long-awaited media "reform” package
fails any rational test of what constitutes good public
policy. it promises less diversity of traditional media
ownership without the compensation of a liberalised
new-media environment ... The "new" digital reform
measures still rely on the networks to drive the
penetration that would undermine their own economics.
Stephen Bartholomeusz The Age 15jul06

It is a compromise, designed to protect what it can of
the excess profits - or "economic rents" - of the free-
to-air television oligopoly. It protects the incumbent
free-to-air telecasters from the competition made
possible by technological change. And in doing so it
cheats the consumer - and the wider economy ~ of the
full benefits of the new digital broadcasting technology.
Alan Mitchell Financial Review 17jul06

Thanks to federal government inertia and ignorance,
Australia is hobbling along the information
superhighway in a dilapidated horse and buggy. Not
only do Australians have limited access to broadband
internet (the basic piatform for the information
revolution that is unfolding across the globe), but the
speed and bandwidth of our broadband is among the
slowest in the developed world. Crikey 8aug0é

Thanks to Bruce Petty



Good Governance?

They really don't care that we are laughing at them. That is,
once we have finished gasping. This is the only conclusion that
can be drawn from the appointment of Keith Windschuttle to
the ABC board, the latest in a series of appointments that adds
up to one of the most ludicrous and tragic board stacks in
Australian history.

This is not necessarily a comment on the integrity or abilities of
individual appointees, although much could be said. But the last
few appointments have been so blatantly political that eye-
rolling is the only possible response. It is almost impossibie to
consider the merits of the individuals in any dispassionate
fashion, because the politics so clearly dominates.

Janet Albrechtsen, Ron Brunton and now Keith Windschuttle
are three of the most rancorous and vituperative cultural
warriors in Australia. None of them have marked themselves
out as experts on broadcasting. All of them are best known as
polemicists: people of bruising rather than subtle or supple
intellect. Yet all three are on the ABC board. One would be fine,

even sensible. Three in a row is simply provocative.
Margaret Simons Crikey 14jun06

Emma Dawson has probed more deeply into
Keith Windschuttle’s past:

‘Windschuttle is an exemplar of that curious
breed of Australian intellectuals who move
inexorably from the far Left to the hard Right
over the course of their lives.” She writes of:
‘his 1984 belief that the ABC was subject to
“relentless and illiberal campaigns ... by
conservative politicians and figures ... of the
radical Right”.

‘This has since been supplanted with his shift
to the Right by the view, expressed in a
lecture last year entitled Vilifying Australia
that the ABC has been captured by the
“adversary culture” of Left-wing “tertiary
educated middle-class professionals” who have
“built a culture that even a Board now
dominated by conservatives has been unable

to displace.” ’
New Matilda 21jul

Propaganda and the public

If the Board has been set up to radically change the
culture of the ABC, whatever that might mean, it has
powerful and strident support from the Murdoch press in
general and The Australian in particular. For example:

The ABC has for too long been run by left-wing newsroom
collectives insulated from the consequences of their
decisions. That the board is finally exercising some control
and stepping in where management has in the past failed to
is a good thing... If there is to be a national broadcaster,
then it must be just that — national — and not appeal solely to
its Howard-hating base. This may mark the beginning of
everyone’s ABC. Editorial, The Australian, 6jul0é

Does the public go along with this kind of polemic? Is the
public switched off? Does it complain about ABC
contempt for the ordinary Australian? Absolutely not.

DAVID MARR WRITES ABOUT THE FICTION OF ABC BIAS

"The ABC is run by some staff - for themselves and their
mates," wrote the national broadsheet the other day.
"This is a very small group and they are utterly
unconnected to the vast mass of Australians, especially
members of the traditional ABC audience who look to the
broadcaster for high-quality local and imported
entertainment and unbiased analysis."

But despite The Bill twice a week and all those other
British fillers, the appalling lack of new drama, too much
cooking, the budget-forced summer suspension of nearly
every show worth watching on television, dud arts
coverage year-round and the creeping political caution of
programming, the public still love the ABC.

The figures aren't secret. Every year the ABC posts on
its website a Newspoll survey of community attitudes.
The results are there for everyone to read. The May
2005 survey commissioned by the ABC found "nine in 10

David Marr

Australians continue to believe the ABC provides a
valuable service to the community, and half believe it
provides a very valuable service".

Westpac would kill for figures like that. The detail is
fascinating. It's not all pluses for the ABC, but it's
impossible to read the figures as evidence of community
outrage. Viewers and listeners want more of this, less of
that, but there is no support in those 50 pages of graphs
and bar charts for the argument that Australians are
crying out for root-and-branch change at the ABC.

A couple of years ago, Readers Digest asked its
Australian subscribers to name the brands and
institutions they most trusted. ... The ABC came in as
the sixth most trusted government service between
public schools and public hospitals. It beat universities,
the CSIRO, the weather bureau, the governor-general and
- in 23rd place - Federal Parliament.

So how can the cuiture-busters claim to be speaking for
the people in the face of community verdicts like that?
They can't - but among themselves they say it’s proof of
just how insidious bias is at the ABC, that it goes largely
undetected: the public are hoodwinked. Given the
chance, they would demand root-and-branch change. So
the argument rolis on.

[The KPMG report on ABC funding and efficiency
supported every pro-ABC argument.] But will that report
ever see the light of day? Right now the Government has
the best chance in a long time to muzzle the
broadcaster. It's not going to welcome a fat, dry report
from the big end of town saying that the real culture
that needs to be busted at the ABC is the culture of
poverty.

Sydney Morning Herald 27jan06

11



BACKGROUND BRIEFING
Friends of the ABC
PO Box 7158 Hutt 5t Adelaide SA 5000

PRINT POST APPROVED PP 53002800152

FRIENDS OF THE ABC STATE CONTACTS

ACT NEW SOUTH WALES
Jill Greenwell Gary Cook

GPO Box 2625 PO Box 1391
Canberra 2601 North Sydney 2059
ph: 02 6253 3531 ph: 02 9810 3358

jgreenwell@ozemail.com.au

0425 265 930
lourmar@idx.com.au

TASMANIA VICTORIA

Anne O'Byme Glenys Stradijot

PO Box 883 GPO Box 4065MM
Hobart Melbourne VIC 3001
TAS 7000 Ph: 03 9682 0073

ph: 03 6331 1108 Fax: 03 9682 0074

aobyme@bigpond.net.au

fabcvic@vicnet.net.au

BACKGROUND BRIEFING
Editor: Joan Laing

Phone & fax: 08 8271 0751
jlaing@internode.on.net

All opinions expressed in
BACKGROUND BRIEFING

do not necessarily reflect the views of
Friends of the ABC Australia.

Visit us ai www.friendsoftheabc.org

Surface
Mail

Postage
Paid
Australia

QUEENSLAND
Elisabeth McClement
PO Box 1658
Toowong QLD 4066
Ph/fax; 07 38707718

WESTERN AUSTRALIA
Roger Raven

PO Box 179
Darlington WA 6070
ph/ 08 9370 1785

rogeraven@yahoo.com.au

Current and past Background Briefings can be accessed

at our website along with other current information.
Links on our website will take you to all state sites.

12

SOUTH AUSTRALIA
Joan Laing

PO Box 7158 Huit St
Adelaide 5000

Ph/fax: 08 8271 0751
jlaing@internode.on.net
www friendsoftheabc.org

FABC Resource Cenire
Darce Cassidy
www.friendsoftheabc
darce@friendsoftheabc.org
mob: 0421 685178



