
18 | A B C z I N E W I N T E R  2 0 0 0

T V N Z

M
ay you live in interesting times
goes the old Confucian saying.
New Zealand broadcasters - 
and Television New Zealand

(TVNZ) management in particular - are
indeed living in such times.

Eighteen months ago I wrote an article
for the Reuter Foundation program at
Oxford University. I called it “The Crisis in
New Zealand Public Broadcasting”. 

At the time I wrote it I genuinely feared
for the future of my profession: “The very
notion of continuing to provide non-profit
public broadcasting is under threat in New
Zealand.”

I told a story of the public service radio
network Radio New Zealand (RNZ) under
constant fiscal threat, and of a television cul-
ture that valued the bottom line above all else. 

It was an environment where advertising
on TVNZ took up to 15 minutes an hour,
and where an early morning education pro-
gram was dropped in favour of American
infomercials for exercise machines and diet
schemes.

Today, I would title my article: “The crisis
facing the board and managers of a once
proud and massively profitable state-owned
commercial broadcaster in New Zealand”.

In November last year, the conservative
Government was voted out of office. The
new Labour-Alliance coalition Government,
which came to power with a stong mandate
for change has declared war on the “crass
commercialism” it says dominates television
in New Zealand, or more particularly, which
dominates TVNZ.   

It has reaffirmed RNZ as a precious cul-
tural jewel, although it hasn’t given it any
more money. It has committed itself to intro-
ducing local content quotas for television and
radio, and it has declared an almost sacred
commitment to a nebulous and as yet unde-
fined notion of “public service broadcasting”.

PUBLIC BROADCASTING AN
EXTINCT SPECIES
Public service broadcasting in New Zealand
was last sighted in the late 80s but was offi-
cially declared an extinct species in 1989,
when broadcasting was totally deregulated:  
■ No limits on foreign ownership of

media companies;
■ No limits on cross-ownership; and
■ No local content quotas, not that any

had existed prior to that anyway. 

THE PAST DECADE
TVNZ is, according to a TVNZ study, the
world’s most successful publicly owned
broadcaster - if you look at the bottom line.
It may have almost entirely abdicated any
notion of public service broadcasting but it
makes loads of money: $NZ21.6 million in
the final six months of 1999. 

Never mind the quality - watch the divi-
dend!

Making money is great for a broadcaster
but does this profit go back into making 
programs? No.  

Most of the ‘surplus’ generated by TVNZ
goes back to the government as a dividend,
which it can distribute as it sees fit.    

Under the previous conservative admin-
istration this was a wonderful thing. It was
clearly on a path to sell TVNZ. Whenever
asked if TVNZ was to be sold, the Minister
responsible for TVNZ uttered the mantra
“no - not at this time”. 

Translated, this meant “we won’t sell prior
to the 1999 election because it would be
politically unpopular but if we win we’ll hock
it off instantaneously”.

Broadcasting was a true torchbearer of the
brave new New Zealand of the 80s and 90s.
However, the times they are a changin’.

The new Prime Minister, Helen Clark,
has launched a series of scathing attacks on
TVNZ management and its board, and
TVNZ has suffered a series of setbacks:
■ its $NZ200 million request to fund its

plan to go digital was refused by the
Cabinet;

■ the Chairman of the Board, Roseanne

Public broadcasting in New Zealand was last sighted in the late 80s but was officially declared an
extinct species in 1989, says GORDON HARCOURT. Can it be brought back from the dead?

Public broadcasting
– the Tasmanian Tiger
of New Zealand

TVNZ is the nation’s
most powerful
media organisation,
and it is being made
to dance to the
shots being fired at
its feet and  heads’
by the Government. 

‘



| 19W I N T E R  2 0 0 0 A B C z I N E

Meo, resigned prematurely in response
to the attacks; and 

■ her successor, Ross Armstrong, almost
immediately echoed the Prime Minis-
ter by attacking his own News and
Current Affairs department at TVNZ.

The crowning glory, however, has been
what has been coined “Hawkesby-gate”.  

HAWKESBY-GATE
John Hawkesby was a highly esteemed
prime-time national newsreader at TVNZ’s
rival CanWest-owned TV3. In early 1998 he
was lured away from TV3 with a highly
attractive five-year contract paying up to
$NZ800,000 a year. 

Unfortunately, the move was a disaster for
Hawkesby and TVNZ. TVNZ’s news rat-
ings collapsed when long-time TVNZ read-
er Richard Long was pushed aside to make
way for Hawkesby.  

Its audience was outraged and Hawkesby
was vilified. He looked grey and crushed on
screen, and after just a month of heading
TVNZ’s news, he was sacked.   

While “Hawkesby-gate” occurred two
years ago, the debacle made it to court this
year, and what a happy day that was for
Hawkesby. He was awarded $NZ5.25 mil-
lion by an arbitrator. 

The ruling caused a national uproar
prompting the Prime Minister to demand

that “heads should roll” at TVNZ.
As yet, they have not - except for the Chair-

man who has resigned and Neil Roberts, the
Managing Director who actually initiated the
Hawkesby deal, who died last year of cancer
before the election and ahead of  the Hawkes-
by scandal breaking. 

SCHADENFREUDE EPIDEMIC
The deep discomfort being suffered by
TVNZ has been not so secretly cheered by
many in the broadcasting industry. Indeed,
the sly grins on the faces of independent pro-
gram-makers might indicate an epidemic of
Schadenfreude.    

However, glee is turning to discomfort for
industry observers. TVNZ is the nation’s
most powerful media organisation, and it is
being made to dance to the shots being fired
at its feet and ‘heads’ by the Government. 

There is an increasing realisation that
making the national broadcaster a whipping
boy is not a healthy thing. As a state-owned
but independently managed enterprise, how

From above, clockwise: TVNZ programs: Mary
Lambie from The Money Doctor, Te Tutu (com-
edy); One News reporters - Judy Bailey and
Richard Long; Mum, Dad and Michaela.



20 | A B C z I N E W I N T E R  2 0 0 0

TVNZ is accountable to the public, as
opposed to the government of the day, has
become blurred and its systemic role in the
broadcasting system has been completely erod-
ed. Its broadcasting is no longer distinctive.  

DEMOCRATISATION OR 
OVERSEAS IMITATION

The new Chairman of the TVNZ Board,
Ross Armstrong, says he is going to get tapes
of BBC bulletins to see what TVNZ’s news
should look like, and in one magazine arti-
cle he is quoted thus:

“If some changes to news and current
affairs are not causing my friends, people
I mix with in various ways, to say to me
‘we’re starting to see a difference we quite
like’ by the Spring, I’ve really got to ask
myself whether I was the right person for
the job.”

North and South, May 2000

Is this to be the benchmark for quality
television in New Zealand now? Is news to
be judged according to what the dinner party
mates of the TVNZ Chairman think? If
nothing else, television has been democra-
tised in New Zealand over the past ten years.

It may be crap, but it’s been home-grown
popular crap not overseas imitation.

WHAT IS “PUBLIC BROADCASTING”
AND WHO SHOULD DECIDE?
In the current climate, TVNZ has sudden-
ly received recognition as a national strate-
gic asset, vital to New Zealand’s struggle to
define its cultural identity. 

The paradigm has changed and public
broadcasting is fashionable again in New
Zealand. Broadcasting has emerged as a pri-
ority in policy debate, instead of a nice little
profit source.    

Public broadcasting is now safe, it seems,
and the debate is shifting to what form it
might now take. 

Can the goals of a public broadcaster be
achieved through existing structures?    

The new Government had a pre-election
policy of introducing local content quotas for
radio and television. The Australian quota
model is being closely examined and,
although the government is moving at a
deathly slow pace, it seems quotas will be
introduced. They are far from universally

popular, of course, but this Government can
pretty much do what it wants in the parlia-
ment, at least while promised support from
the small Green and NZ First parties remains.

What is public broadcasting in New
Zealand in the year 2000? And who will and
who should decide its fate? 

Does its future lie in the hands of adver-
tisers and the programs they are prepared to
support? Should the parliament of the day
or the Board, appointed by the parliament,
decide? 

Should public broadcasting represent what
disaffected minorities and program-makers
feel they have been denied for the past ten
years?

Gordon Harcourt is the Producer of the highly-regard-
ed arts and media program Backch@t in New Zealand.
He is an award-winning broadcast journalist who
attended the Reuter Foundation at Green College,
Oxford University in 1998. This year he realised a long-
held ambition to become a cricket commentator. He
calls club cricket on the Wellington cable station 
Saturn TV with New Zealand cricket legend John 
‘Mystery’ Morrison. Backch@t is produced by an inde-
pendent production company, The Gibson Group, for
TVNZ’s TVONE. 

T V N Z

No single television broadcaster has a
public service role in New Zealand.

Instead a government agency called New
Zealand On Air (NZOA) distributes approx-
imately $NZ87million, of which 53 per
cent goes to making television programs,
and 27 per cent to radio programs
(almost all of this goes to RNZ).

NZOA funds programs on TVNZ and
the Canadian owned TV3 that otherwise
wouldn’t be made because of their cost.
It has public service goals but only funds
programs that the broadcasters agree to
broadcast.

Prior to this year, NZOA’s money came
from a Broadcasting Fee of $NZ110. This
was abolished by the former government
in 1999, and NZOA’s budget now comes
directly from the government.

RADIO
New Zealand has one of the world’s most
crowded radio markets:  There are more
than 200 stations for just 3.5 million peo-

ple. The vast majority are music or talk-
back stations.

RNZ is the national radio service. It has
one national station with news, current
affairs, music and drama, and a nation-
al fine music station, Concert FM.  

RNZ is a true public broadcaster, very
much in the tradition of the BBC. It oper-
ates under a strict charter that governs
its content. This includes a provision to
provide: 

Programs which contribute towards
intellectual, scientific and cultural devel-
opment, promote informed debate and
stimulate critical thought.

RNZ’s annual budget of $NZ21.4 mil-
lion is fully funded by the government.

TELEVISION
TVNZ is state owned but is not a public
broadcaster. It has two channels:

■ TVONE (mature audience: more
serious, with news, current affairs

and information programs)
■ TV2 (younger audience: music,

American comedies, no news, more
profitable).

It is what’s know as an SOE, or State
Owned Enterprise. This is a model of
commercial/government hybrid created
by the reforming 1984-1990 Labour Gov-
ernment, which attempted to shift gov-
ernment agencies to a business model. 

TV3 is almost entirely owned by Can-
West, the Canadian company which also
owns Channel 10 in Australia. It is cur-
rently struggling to maintain audience
share, and its profitability has fallen.

New Zealand also has a privately
owned pay network, Sky TV, which is
owned by a Murdoch controlled news-
paper company, INL.

There are also various private region-
al stations, including a national service,
Prime, which has a network of regional
stations.

BROADCASTING IN NEW ZEALAND - HOW IT WORKS


