
How Piers Akerman ‘sexed up” the figures

Writing in the Sydney Daily Telegraph (24 July 2007) conservative 
columnist Piers Akerman claimed that “ far from cutting the ABC's 
budgets .....the Howard Government has substantially increased 
the ABC's funding and is the first government to give the ABC extra 
money for programs and infrastructure since the mid1980s.” He 
went on to claim “in the last financial year of the last Labor 
government's reign, the ABC received $522 million. In the 2007-
2008 Budget, the ABC will receive $863 million, a funding increase 
of more than 60 per cent in the past decade. Fact.”

There is some truth in what Mr Akerman says. The chart  below 
(based on figures compiled by the Parliamentary Library)  shows 
that ABC funding, when expressed in constant dollar terms, has 
indeed been higher in the last three years under the Coalition than 
it was during Labor's last three years. The fact is that having made 
significant cuts to the ABC budget the in their first years in office, the 
Coalition, in the years 2003-2007, has increased the ABC budget. 
However much of this increase is in the form of tied or targeted 
funding, which is not consistent with the independence of the ABC.

However he is playing games with us when he claims that the ABC 
has received a funding increase of more than 60 percent in the last 
decade. The figures compiled by the Parliamentary Library show 
that corrected for 2004-5 prices ABC budget has risen from $723.4 
million in 1997 to $802.5 million in 2007. This is an increase of 
$79.1 million dollars or 10.9%. So how did Akerman get 60%?

Akerman is not stupid. He is a former editor of the Adelaide 
Advertiser and a senior journalist in the Murdoch stable. He 
understands economics and statistics, and he knows how to  use 
figures “creatively”.

Any first year economics student knows that if you are making 
historical comparisons involving money, you need to allow for the 
effects of inflation. A 1997 dollar is worth far more than a 2007 
dollar.  



It appears that Akerman has taken his figures from a report 
published by the Commonwealth Parliamentary Library. That report 
gave figures for the funding of the ABC in a number of separate 
tables. In one table it showed the raw figures, the amounts with no 
correction for inflation. In the other table it corrected for inflation, 
which enabled a valid historical comparison.

By ignoring the corrections for inflation, and by falsely comparing 
the $588.1 million “old money” 1997 dollars with the $862.7 million 
“new money” 2006-07 dollars Akerman has misled his readers.

For those interested in checking the details for themselves, the 
report from the Commonwealth Parliamentary Library is available 
at http://www.aph.gov.au/Library/intguide/SP/fundingabc.htm  

Akerman also suggests that Friends of the ABC favour Labor.

To the contrary, our often-expressed view has been that both the 
Coalition and Labor have:
● Bullied the ABC
● Stacked the ABC board with their supporters
● Seriously under funded the ABC and used this under funding to 
intimidate the ABC

Which party has the worst record with regard to funding? It is 
difficult to say, and depends on the time frame you pick. 

For example Akerman chose to compare the last three years of the 
ABC budget under the Coalition with the last years under Labor. 
The Coalition came out clearly ahead.  However look at the graph 
above.  If he had compared the last two years of Labor with the 
first two years of the Coalition, Labor would have come out ahead. 
It can be easy to get the answer you want if you choose the right 
question.

Put simply, both Labor and the Coalition have a bad record. By any 
reasonable measure, compared to overseas public broadcasters, 
compared to the commercial competition  in Australia, or compared 
to what the public are prepared to pay, both Labor and the 
Coalition have woefully under funded the ABC.

Darce Cassidy 27 July 2007
 

http://www.aph.gov.au/Library/intguide/SP/fundingabc.htm

