
ABC - Facts, Figures and Fantasies
   All sorts of fanciful claims have been made about the ABC by its critics.  Some of the most
fantastic are the claim that the ABC is simultaneously both left-wing and anti working class, or
than only ten percent of the population use it when in fact nearly ninety percent use it each
week.
   This is designed for supporters of the ABC who want a handy reference that can distinguish
between fact and fantasy.

Claim:The ABC is inefficient
�The ABC still has the feel of a workers� collec-
tive rather than an efficiently run modern corpo-
ration�  (The Australian Editorial 17 Feb 2001)
�...the ABC, a $500 million-a-year Titanic�
(Andrew Bolt, Herald Sun 2 Nov 2000)

Response: The ABC is far more efficient
than Australian commercial broadcasters,
and significantly more efficient than the
British Broadcasting Corporation and the
Canadian Broadcasting Corporation.

Dr Glenn Withers, Professor of Public Policy at
the Australian National University, has been a
consultant for Kerry Stokes and for the ABC. He
writes:

For instance, work done by the London office of
McKinsey and Company has shown that, the
taxpayer cost of under ten cents per capita a day
for the ABC is much less than the 14.4 cents per
day that the CBC (Canada) costs and the 33.4
cents per day paid for the BBC.

Equally, my own recent research seeking to
benchmark the national broadcaster against
commercial media finds that ABC cost per radio
broadcasting hour is 40 percent that of the
commercial radio sector, and that ABC cost per
television station hour is 36 per cent that of
commercial station cost. (Australian Financial
Review, 22 March, 2000)

In its triennial funding submission the ABC

pointed out:
In 1997-98 the BBC consumed 0.68% of  Total
Government Budget, the Canadian Broadcasting
Corporation 0.5% of Total Government Budget
and the ABC only 0.38% of total government
budget.

In other words the ABCs funding as a proportion
of government expenditure is approximately half
that of the BBC, and three quarters of that of the
CBC.(Source Many Voices, One ABC - Funding
the ABC for a Digital Future - A summary of the
ABC Triennial Funding Submission)

Another benchmark is cost per station.  Dr Glenn
Withers writes:

If this calculation is done for the television
networks, the comparative results for the ABC vs
the commercial networks are as follows for 1998:
ABC $26.18m per station
Ten          $46.39m per station
Seven $83.21m per station
Nine $88.59m per station
(Professor Glenn Withers: Report on National
Public Broadcasting Benefit, January 2000.
Commissioned by the ABC)

Claim: It is not realistic to compare the cost
of the ABC with the cost of commercial
stations.  ABC programs don�t attract
nearly as many viewers/listeners as the
commercials.  What we do need to do is
compare costs for each listener or viewer.



Response: The ABC, under its charter, is
obliged to produce specialist and educa-
tional programs, which do not attract
large audiences, as well as producing popu-
lar programs.  The commercial channels
have no such restriction.  Despite this, ABC
TV compares very well to commercial chan-
nels, and attracts more viewers per dollar of
expenditure than both Channel Nine and
Channel Seven, and slightly fewer per dollar
than Channel 10.

Professor Glenn Withers has calculated the costs
per rating point for 1998 as follows:
Channel Seven          $28 million
Channel Nine $27.5 million
ABC $23.7 million
Channel Ten $21.7 million
(Report on National Public Broadcasting Benefit,
January 2000)

Claim:  Only 10% of Australians use the
ABC

He (Senator Alston) said only about 10 per cent
of Australians tuned in to the ABC and it would
be hard to justify a funding boost unless ratings
or audience reach improved, suggesting it dump
some of its more esoteric programs.
�The ABC is funded by taxpayers; taxpayers
expect value for money; the ABC ought to be
concentrating on generating greater levels of
audience reach,� Sen Alston said.  (Illawarra
Mercury 20 November 2000)

Response: Nine out of ten Australians use
the ABC each week.An independent  survey
conducted by Australian Nationwide Opin-
ion Polls in 1990 found that 86% of Austral-
ians use an ABC service each week.

The survey concluded:

The ABC has a genuine broad appeal to the
community.  The great majority of Australians in
all demographic groups and in all parts of the
country listen to or watch the ABC for some
period every week

In 1996 Bob Mansfield, the high profile business-
man appointed by the Coalition to review the
ABC reported:

ABC TV�s  five city audience reach was 69%

The unduplicated national weekly reach of ABC
Radio was 6.38 million, or approximately 41%
of the population aged 10 years and over.  This
report was addressed to Senator Alston as the
responsible minister, but he appears not to have
read it.

An AC Nielsen survey conducted at the end of
1998 found that 2.4% use the ABC website each
week. (Source: Communications Law Centre,
1999)

How is it then, that people like Senator Alston
can get it so wrong?  The answer is that they use
selective figures to start with, and then distort
them.

There are two commonly accepted measures of
audience size in the broadcasting industry -
generally known as share and reach.  If one
channel has 100,000 thousand viewers who each
watch for five hours a day it will have 500,000
viewer hours.  If another has 200,000 viewers,
but they only watch for one hour a day each, it
will have 200,000 viewer hours.  Despite the fact
that the second channel has more viewers, it will
score a lower share because its audience watches
for a shorter time.  Audience reach on the other
hand (sometimes called the cumulative audience)
usually measures how many people tune into a
particular station each week, irrespective of  how
long they tune in for.

Because of the ABC�s charter requirements to
broadcast specialist and educational programs, as
well as programs of broad appeal, ABC audi-
ences tend to be more selective. They tune in and
out. The ABC has to provide something for
everybody, and succeeds pretty will in this aim,
with nine out of ten Australians tuning in to the
ABC each week.  The fact is that nearly everyone
uses the ABC regularly, but people of higher
educational level and higher socio-economic
status tend to tune in for longer times.

Both share and reach are legitimate measures, it
is just that they measure different things.  When
reach is used as the yardstick, the ABC does very
well.  It also does quite well by the share meas-
ure, and people like Senator Alston are quite
wrong, even by the share measure, when they say
that only 10% of Australians use the ABC.  ABC
radio�s share of  audience nationally is around
25%, while ABC television scores about 15%



nationally.

Claim:  The ABC is middle-class welfare.
Mainly middle class elites use it.

I�m concerned with the Corporation�s dominance
of broadcasting to the better-educated, higher
income Australians who live mainly in our
capital cities. Such people comprise a majority
of the Corporation�s ...share .... ( Conservative
columnist Michael Duffy speaking to a confer-
ence organised by the Institute of Public Affairs.)

My concern is that working-class taxes are being
spent in order that the middle classes can watch
The Vicar of Dibley and Ballykissangel without
ad breaks. I think there�s an element of snobbery
or social distinction in Australia according to
whether you like English or American popular
culture. Many middle-class people�s sense of
social identity comes in part from the fact that
they like British shows rather than American
ones. It�s a mark of intellectual distinction.
(Michael Duffy, quoted in The Age 21 April
2001.)

What they  (ABC supporters) demand is more
money to do more of the same with the same
people for a narrow and shrinking audience.

Taxpayers are not going to fork out more money
for the ABC unless it caters more thoroughly and
distinctively to their needs........ The ABC has
increasingly catered to a well-to-do elite that has
other options available to it and has the where-
withal to pursue these options  (Mike Nahan,
Executive Director, IPA, speaking to a conference
organised by the Institute of Public Affairs)

Response: Nine out of ten Australians use
the ABC each week.  According to Austral-
ian Nationwide Opinion Polls � The great
majority of Australians in all demographic
groups and in all parts of the country listen
to or watch the ABC for some period every
week�

However while nearly all Australians use the
ABC regularly, better educated Australians use it
more frequently.
The ABC is obliged to be many things under its
charter.  It must broadcast specialist programs,
and also programs of wide appeal.   It must
broadcast programs that contribute to a sense of

national identity, while at the same time reflecting
the cultural diversity of Australia.  It must broad-
cast educational and informative programs, but
also entertaining programs.  It must encourage
and promote musical, dramatic and other per-
forming arts.  It must broadcast innovative
programs while at the same time taking account
of restrictions and standards determined by the
Australian Broadcasting Authority.

There are many worthwhile publicly funded
activities that are used by less than 86% of the
population. Do nine out of  ten Australians attend
publicly funded State schools? Do nine out of ten
Australians go to the live theatre more than once
or twice a year? Do nine out of ten Australians go
to the opera or ballet more than once a year?  Do
nine out of ten Australians visit a museum or art
gallery each week, or even each month?

Responding to Michael Duffy, Lecturer in Media
Studies at RMIT, Lee Burton, is quoted by the
Age as follows:

It�s quite demeaning to talk about programs on
the ABC being a middle-class enclave when the
diversity of the programs appeal to everybody,�
What he is saying is that other Australians don�t
deserve these kinds of programs without the
burden of commercials. (21 April 2001)

Also responding to Duffy, Age journalist Peter
Wilmoth compared the ABC�s TV output to the
BBC�s for the same day:
Putting aside Duffy�s conclusion that the ABC�s
audience is primarily middle class because some
staff who work at the ABC told him that, is the
ABC held hostage to a middle-class desire for
Dawn French?

Let�s have a look at the schedules for last Mon-
day evening for the ABC and BBC1 in the UK,
remembering that the BBC is often talked about
as the world�s greatest public broadcaster.

From 7.30pm on BBC1, we saw Celebrity Ready,
Steady Cook, the news, the soap opera East
Enders, the film Godzilla, match of the day
soccer and, finally, the film Any Which Way You
Can, starring Clint Eastwood and a monkey.

On ABC TV from 7.30pm? The Australian-
produced 7.30 Report, the BBC comedy series



One Foot in the Grave, the Australian current
affairs show Four Corners, the patchy Austral-
ian comment program Littlemore, the Australian
comedies Backberner (the description �comedy�
used loosely here), and The Fat, followed by
more current affairs with Lateline.

A mix of disciplines. Just like the ABC. Some
programs you love to love, others you love to
hate. Your taxes at work.

Spot the quality broadcaster �

ABC
6pm: Life Force
6:30pm: As Time Goes By
7pm: News
7:30pm: The 7.30 Report
8pm: One Foot in the Grave
8:30pm: Four Corners
9:15pm: Littlemore
9:30pm: BackBerner
10pm: The Fat
10:30pm: Lateline
11pm: Janus
11:55pm: Unfinished Business
12:25am: Jake�s Progress
1:25am: Eagle�s Wing (movie)
3:10am: Smash & Grab (movie)

BBC1
5:55pm: Who Framed Roger Rabbit (movie)
7:30pm: Celebrity Ready Steady Cook
8pm: News
8:15pm: EastEnders
8:45pm: Godzilla (movie)
10:55pm: Match of the Day
2am: News

BBC2
6pm: Ultimate Wild Paradise
9pm: Never Mind the Buzzcocks
9:30pm: The Truth About Cats and Dogs (movie)
11pm: Tommy Boy (movie)
12:30am: BBC Learning Zone�

Claim: The ABC is biased
In reality it (the ABC) is a workers� collective
run by a clique of ageing baby boomers, who
hire and fire in their own image and likeness and
who cater to people with similar views, interests
and prejudices ( Michael Nahan, Executive
Director, IPA, The Australian, 39 November
2000)

.....the product of the ABC is biased and biased
as a result of this staff capture.  (Michael Warby,
Fellow of the Institute of Public Affairs in paper
titled Whose ABC?: The ABC, Staff Capture and
the Obstacles to Accountability delivered in
Melbourne, 29 September 1999)

This is yet another example of the ABC�s inher-
ent inability to report the facts in a fair and
impartial manner rather than run their own
agenda ( Lynton Crosby, Federal Director of the
Liberal Party in a letter of complaint to the ABC.
The letter was reported by Anne Davies in the
Sydney Morning Herald on 25 November 2000)

Response: While the Institute of Public
Affairs ( a right wing think tank) and some
(but not all) members of the Liberal Party
may think the ABC is biased, most coalition
voters do not agree.  In survey after survey,
year after year, a clear majority of Austral-
ians have classified ABC radio and televi-
sion as our most reliable and trustworthy
electronic media.

A survey conducted by Newspoll and published in
the Australian on  2001 found that:
* 80% of coalition voters thought that the ABC
was doing a good job with news and entertain-
ment
* 50% of coalition supporters thought the ABC
should receive more money

A survey  commissioned by the Australian
Broadcasting Authority, conducted by Bond
University and reported in the Australian on 3
May 2001 revealed that :
* Respondents considered Kerry O�Brien of the
ABC�s 7.30 report  the most credible journalist,
reporter, presenter of columnist across television,
radio, newspaper and the Internet.
* ABC News topped the list as the  most credible
news and current affairs program, column or
internet site
* Only 3% of respondents rated ABC programs in
the �least credible� category (1.6% rated the 7.30
Report least credible and 1.4% rated ABC news
least credible.)  By comparison Channel 9 News
and Current Affairs programs rated a whopping
59.2% for lacking credibility. (A Current Affair
26.9%, 60 Minutes 18.7%,  National Nine News
4.5%)

John Stirton, Associate Research Director of A.C.
Nielsen Australia noted:



Many politicians may be surprised by Austral-
ians� perceptions of the media, especially those
most vocal about the alleged bias of the ABC.
Brian Johns, the departing managing director of
the ABC, would be much encouraged by the fact
that 70 per cent of Australians believe that ABC
coverage of news and current affairs is more
balanced than that provided by the commercial
networks.
(The Age 20 March 2000)

Claim: The ABC is contemptible and un-
trustworthy. It has long been an open ques-
tion which group or institution in Austral-
ian public life engages in behaviour most
worthy of contempt.

Is it the ABC, paid for by the taxes of all Austral-
ians but which deigns to flatter the opinions only
of a narrow slice (and to sneer at the opinions of
a much larger slice), whose staff are currently
whining that the Party of Menzies will not give it
more public money when sneering at all Menzies
stood for is the posture of choice for so many
ABC staff: a spectacle an once unctuous and
pathetic? (Michael Warby, Adelaide Review
January 2000)

Warby then goes on to consider three other
potential culprits: humanities and social sciences
academia, the education unions, and the union
movement in general.  He does not pick a favour-
ite culprit, but does place the ABC at the top of
the list.

Response: The ABC has long been one of
Australia�s most admired and trusted insti-
tutions.  A recent survey found that in
terms of trustworthiness the ABC came
second only to major charities like the Red
Cross and the Salvation Army.

Paul McIntyre, writing in the Australian, reports:

The embattled ABC is the second most trustwor-
thy organisation in the country, behind the big
charities.  It is furlongs ahead of sporting
bodies, media companies, telecommunications
brands, government departments, car makers ,
insurance firms, advertising agencies and, of
course, banks.

Consumer research group Sweeney Research and

advertising agency Grey Worldwide undertook a
survey in February 2000, asking respondents to
rate between one and 10 the trustworthiness of 18
different industries and institutions.  On top were
charities with a mean rating of 8.06 out of ten.
The ABC came next  at 7.11.
There was resounding public ambivalence towards
government departments and companies on
telecommunications, mining, media, insurance,
oil, advertising and banking.  They all fell below
the midway credibility marker of five.(The Austral-
ian, 14 December 2000)

Claim:TheABC is simultaneously left-wing
and anti-working class.

One of the nastiest aspects of all this is the specta-
cle of tertiary-educated middle-class journalists
and academics sneering at the concerns of work-
ing class Australians, selling whose interest down
the river is basic to the Club Virtue status list:one
of the more unlovely sights of contemporary
Australia.

Thus, low-skilled Australians are expected to pay
for newcomers (through welfare and public hous-
ing), adapt to them (via multiculturalism) and
compete against them for jobs, but if they express
any angst about this - especially, if they fail to
express themselves with according to the finely-
tuned nuances of the tertiary-educated - they are
abused by those with much higher-incomes (who
do not compete against immigrants) as racists.
Indeed their own taxes will be used, via the ABC,
to do so.(Why bother with balance when you can
have virtue? Michael Warby�s paper at the IPA
Conference on the ABC, 31 March 2001 page 5)
..it (the ABC) had the most consistently pro-ALP
headlines for its news items. Similarly, we found
that ABC news coverage significantly favoured
 the Maritime Union of Australia in the
Waterfront dispute.. (Michael Warby again, in the
very same paper.  This time, page 9)

Response: Both left wing and anti-working
class at the same time?  It must be their
fiendish baby-boomer cunning.

Claim: The ABC has been slow to take up
the debate over the effects of divorce on
children.

The Australian reported on 17 May 2001 that
publisher Michael Duffy had made this claim at a
forum at the Paramatta Town Hall.  When David
Marr disputed this, claiming that Radio National



programming.  The implication of Duffy�s article
is that since advertising has not compromised the
SBS, it would therefore not compromise the
ABC.  Duffy said that the student, John Field,
concluded that while commercial pressures might
have had some marginal influence, it is had to
demonstrate this.

Response: The respected consultants, McKinsey
and Company, in a study of 20 public
broadcasters in four continents found that
dependence on advertising leads to more
populust and less distinctive programs.

According to the study:
Our survey shows clearly the potential dangers
of this approach. We have found evidence that
the higher the advertising figures as a proportion
of total revenues, the less distinctive a public
broadcaster is likely to be.....

Our analysis shows clearly than an increased
dep.endence on advertising has led inexdorably
to a more populist and less distinctive schedule.
(Public Service Broadcasters Around the World,
McKinsey and Company, 1999)

Response: The Australian contacted Cathy
Gollan, the producer of Life Matters.  Her
records revealed that the subject had been
discussed 25 times since 1992.

Claim: Advertising will not compromise
ABC programs.

Writing in the Courier-Mail (19/05/2001)
Michael Duffy says that a study by a student at
Macquarie University indicates that commercial
pressures have had little or no influence on SBS

had been covering the issue �for years�, Duffy
replied that the program had only covered the
issue for the last few months.

Prepared by Darce Cassidy, National Spokesperson, Friends
of the ABC, May 2002


